Ustalenie wynagrodzenia dla wójta

Stanowisko RIO Zielona Góra:

W odpowiedzi na Pani wniosek z dnia 09 lipca 2018 r. (data wpływu do Izby) informuję, że zgodnie z art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 561), do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy w zakresie spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.

Wniosek nie może jednak dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązywania konkretnej, indywidualnej sprawy.

Wnioskujący (będący kierownikiem jednostki lub osobą działającą z upoważnienia kierownika jednostki) wskazuje konkretny przepis lub przepisy z zakresu finansów publicznych – którego (których) stosowanie rodzi wątpliwości i ma być przedmiotem wyjaśnień Izby.

Wyjaśnienia udzielane przez Izbę – nie są wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnień i nie stanowią również wykładni obowiązujących przepisów prawa w zakresie opisywanym w danym wniosku.

Zakres merytoryczny Pani wniosku dotyczy wskazania sposobu rozwiązania czterech konkretnych, indywidualnych spraw dotyczących:

złożenia podpisu przez Skarbnika Gminy na liście płac za miesiąc lipiec i następne miesiące w zakresie -wynagrodzenia Wójta Gminy Bogdaniec, sporządzonej zgodnie ze stawkami określonymi w Uchwale Rady Gminy Bogdaniec Nr 11/10.2014 w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy Bogdaniec, którym to podpisem jednocześnie potwierdzi, że zgodnie z treścią art. 54 ust. 3 ustawy o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r., poz. 2077 ze zm.) dokonał wstępnej kontroli tej listy płac i również potwierdzi, że nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości tej operacji i jej zgodności z prawem;

zagadnienia, czy wypłata wynagrodzenia ustalonego na podstawie Uchwały Rady Gminy Bogdaniec Nr 11/10.2014 w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy Bogdaniec, w wysokości wyższej niż pułap określony w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych stanowić będzie naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i kto będzie odpowiedzialny za naruszenie dyscypliny?

Jakie należy wypłacić wynagrodzenie dla Wójta Gminy Bogdaniec i na podstawie jakiego dokumentu w lipcu i następnych miesiącach w przypadku gdy Rada Gminy Bogdaniec nie podejmie uchwały zmieniającej wynagrodzenie zgodnie z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów?

Czy pracownik sporządzający listę płac może sam zmienić wynagrodzenie zasadnicze, zgodnie z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów jak to się ma do pozostałych składników wynagrodzenia i kto j e ustala?
Ustosunkowując się jedynie ogólnie do sygnalizowanej w Pani piśmie problematyki Izba wskazuje, że na przedstawione przez Panią pytania i wynikające z nich ewentualne skutki odpowiedzialności z zakresu ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – istotne jest ustalenie w trybie nadzoru zgodności aktualnej Uchwały Rady Gminy Bogdaniec Nr 11/10.2014 w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy Bogdaniec z obowiązującymi aktami prawnymi, na podstawie których organ stanowiący Gminy powinien takie wynagrodzenie ustalić.

Kompetencje w zakresie badania uchwał w trybie nadzoru dotyczących ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy należą, zgodnie z normą art. 86 ustawy o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) do wojewody.

W związku z powyższym Izba akcentuje, że zgodnie z treścią art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., Nr 78 poz. 483 ze zm.) organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach obowiązującego prawa. Natomiast norma art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Wynagrodzenie osób pełniących funkcję organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego określa uchwała organu stanowiącego, będąca aktem o charakterze wewnętrznym, jednakże kwota wypłacanego wynagrodzenia musi być zgodna z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Natomiast, co do możliwości naruszenia dyscypliny finansów publicznych – należy podkreślić, że możliwość naruszenia dyscypliny finansów publicznych i ewentualna odpowiedzialność z tego tytułu może powstać wyłącznie w oparciu o określony stan faktyczny i prawny, który podlega procedurze zawartej w przepisach wcześniej przywołanej ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r., póz. 1311 ze zm.). Ustawa ta określa zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz zasady tej odpowiedzialności.

Jednocześnie należy stwierdzić, że dokonywanie wydatków ze środków publicznych podlega kontroli, zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017, poz. 2077 ze zm.).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy art. 7 i art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, stwierdzić należy, że wypłata wynagrodzenia dla Wójta Gminy Bogdaniec w lipcu i następnych miesiącach br. w przypadku gdy Rada Gminy Bogdaniec nie podejmie uchwały zmieniającej wynagrodzenie Wójta Gminy zgodnie z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów powinna być dokonywana w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa w tym obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Odnosząc się ogólnie do zagadnienia czy pracownik sporządzający listę płac może samodzielnie zmienić wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia Wójta Gminy – wskazuję, że przepisy powszechnie obowiązującego prawa w tym ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych nie przyznają pracownikowi sporządzającemu listę płac upoważnienia w zakresie zmiany kwoty lub zmiany składników wynagrodzenia Wójta.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 54 ust. 3 ustawy o finansach publicznych – dowodem dokonania przez głównego księgowego wstępnej kontroli, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jest jego podpis złożony na dokumentach dotyczących danej operacji. Złożenie podpisu przez głównego księgowego na dokumencie, obok podpisu pracownika właściwego rzeczowo, oznacza, że:

nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości tej operacji i jej zgodności z prawem;

nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów dotyczących tej operacji;

zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym jednostki.
Stosownie do art. 54 ust. 3 ustawy o finansach publicznych główny księgowy, w razie ujawnienia nieprawidłowości w zakresie określonym w ust. 3, zwraca dokument właściwemu rzeczowo pracownikowi, a w razie nieusunięcia nieprawidłowości odmawia jego podpisania.

{Urząd Gminy Bogdaniec, 2018-07-09, sygn. SG.323.1.2018}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2018-08-08, sygn. RIO.II.K.071.19.2018}