Ustalenie podstawy dotacji dla niepublicznych przedszkoli

Stanowisko RIO Wrocław:

W odpowiedzi na Pana pisemny wniosek z dnia 20 sierpnia 2018 r. (data wpływu do tut. Izby: 22.08.2018 r.) dotyczący udzielenia wyjaśnień związanych z ustaleniem podstawy dotacji dla niepublicznych przedszkoli wyjaśniam co następuje.

Na wstępie należy zauważyć, że przywołany w nim art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty został uchylony przez art. 80 pkt 16 ustawy z dnia 27 października 2017 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 2203) z dniem 1 stycznia 2018 r. Z tym dniem zasady udzielania dotacji dla przedszkoli niepublicznych uregulowano w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203), dalej „u.f.z.o.”. Wejście w życie przepisów o finansowaniu zadań oświatowych nałożyło na organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego obowiązek ustalenia w drodze uchwały trybu udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-30 i art. 32, oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakresu danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, terminu przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 34 ust. 2 oraz terminu i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji. W sytuacji niedochowania tego wymogu na Gminie Miejskiej Kłodzko ciąży prawny obowiązek niezwłocznego podjęcia ww. uchwały i przekazania jej organowi nadzoru.

Niezależnie od powyższego wyjaśniam, że kwestie związane z ustaleniem kwoty dotacji dla niepublicznego przedszkola oraz sposobem wyliczenia podstawowej kwoty tej dotacji regulują art. 17 ust. 1 i art. 12 u.f.z.o. Itak, zgodnie z art. 17 ust. 1 niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli. 0 możliwości uzyskania dotacji w tej wysokości przesądza m.in. fakt spełnienia warunków określonych w powołanym przepisie. Stosownie do tej regulacji niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy, jeżeli to przedszkole spełnia następujące warunki:

1) określone w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z póżn. zm.) — dalej „u.p.o.”, z tym że czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 u.p.o., nie może być krótszy niż czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony przez radę gminy dla przedszkoli prowadzonych przez gminę,

2) pobiera opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego nie wyższe niż opłaty ustalone przez radę gminy na podstawie art. 52 ust. 1 pkt 1 u.f.z.o.,

3) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, wychowania i opieki ustaloną dla publicznych przedszkoli,

4) liczba uczniów w oddziale przedszkolnym nie jest wyższa niż liczba uczniów w oddziale publicznego przedszkola określona w przepisach wydanych na podstawie art. 111 u.p.o.,

5) zapewnia uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 u.p.o.,

6) stosuje zasady przyjmowania do publicznych przedszkoli określone w rozdziale 6 pr. ośw.

Z kolei w art. 12. u.f.z.o. zawarto regulacje odnośnie ustalania podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, szkół i placówek. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem „podstawowa kwota dotacji dla przedszkoli” należy rozumieć kwotę wydatków bieżących zaplanowanych na rok budżetowy na prowadzenie przez gminę przedszkoli, z wyłączeniem przedszkoli specjalnych i przedszkoli, w których zaplanowane wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przekraczają 50% ich zaplanowanych wydatków bieżących, pomniejszonych o:

1) zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w tych przedszkolach, stanowiące dochody budżetu gminy,

2) zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy opłaty za wyżywienie w tych przedszkolach, stanowiące dochody budżetu gminy,

3) sumę iloczynów odpowiednich kwot przewidzianych na rok budżetowy w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy na uczniów niepełnosprawnych zdanymi rodzajami niepełnosprawności w przedszkolach oraz statystycznej liczby uczniów niepełnosprawnych z danymi rodzajami niepełnosprawności w tych przedszkolach,

4) zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na prowadzenie tych przedszkoli,

5) iloczyn kwoty przewidzianej na rok budżetowy w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolu oraz statystycznej liczby dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w tych przedszkolach,

6) iloczyn kwoty przewidzianej na rok budżetowy w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy . na uczestnika zajęć rewalidacyjno—wychowawczych w przedszkolu oraz statystycznej liczby uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tych przedszkolach,

7) zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy wydatki bieżące na realizację programów rządowych, o których mowa w art. 90u ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 z późn. zm.), w tych przedszkolach

– i podzielonych przez statystyczną liczbę uczniów w tych przedszkolach pomniejszoną o statystyczną liczbę uczniów niepełnosprawnych w tych przedszkolach. Jak wskazano powyżej, kwestie kwoty dotacji dla niepublicznego przedszkola oraz sposób wyliczenia podstawowej kwoty tej dotacji są zawarte w regulacjach ustawowych. Przytoczone przepisy art. 17 ust. 1 i art. 12 u.f.z.o. nie przewidują uwzględniania w podstawowej kwocie dotacji wydatków na funkcjonowanie żłobków, stąd też stanowisko wnioskodawcy wyrażone w piśmie z 20 sierpnia br. nie znajduje, w ocenie Izby, oparcia w obowiązujących przepisach.

Jednocześnie informuję, że regionalne izby obrachunkowe na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2016 roku, poz. 561) udzielają wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, co nie oznacza uprawnienia do wskazywania sposobu rozwiązania konkretnych problemów finansowych (wydawania wytycznych) oraz dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

W związku z tym niniejsze wyjaśnienia należy traktować jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.

{Urząd Miasta Kłodzka, 2018-08-20, sygn. -}
{RIO Wrocław, 2018-09-20, sygn. P.WR.54.33.2018}