Ustalanie podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli a środki z Funduszy Pomocy

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo Pana Burmistrza zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia „Czy środki z Funduszu Pomocy utworzonego w celu finansowania lub dofinansowania realizacji zadań na rzecz pomocy Ukrainie należy uwzględnić dokonując wyliczenia podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, na podstawie której następnie udzielana jest dotacja dla przedszkoli niepublicznych?” – uprzejmie informuję:

Ze skierowanego do Izby pisma wynika, że Gmina otrzymuje środki z Funduszu Pomocy, które następnie są dzielone na poszczególne placówki i znajdują się w planie wydatków w dziale 801 dla danej placówki. Zgodnie z art. 14 ust. 14 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy (…) państwowe jednostki budżetowe i jednostki samorządu terytorialnego gromadzą środki z tego funduszu na wydzielonym rachunku dochodów i przeznaczają na wydatki, związane z realizacją zadań, które mogą być finansowane ze środków z tego funduszu. Burmistrz dysponuje środkami oraz opracowuje plan finansowy dla powyższego rachunku (art. 14 ust. 15).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych przez podstawową kwotę dotacji rozumie się wydatki bieżące zaplanowane na rok budżetowy na prowadzenie przez gminę przedszkoli. Art. ten wskazuje o jakie wydatki mogą być one pomniejszone m. in. o zaplanowane w budżecie gminy wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na prowadzenie tych przedszkoli, czy o wydatki bieżące na realizacje programów rządowych o których mowa w art. 90u ust.1 ustawy o systemie oświaty, w tych przedszkolach. W wymienionym w tym artykule katalogu pomniejszeń wydatków nie ma punktu, który wskazywałby na możliwość pomniejszenia przedmiotowych wydatków bieżących o wydatki z funduszu Pomocy. W przypadku zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej w 2022 roku (zmiana ustawy Karta Nauczyciela czy zmiana ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw) ustawodawca dokonał zapisu dotyczącego dokonania aktualizacji kwot dotacji przekazywanych dla przedszkoli niepublicznych. Przepisy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy (…) nie odnoszą się natomiast do kwestii sposobu naliczenia dotacji.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego i prawnego pojawia się wątpliwość odnośnie właściwego ustalenia podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli z uwzględnieniem lub nieuwzględnieniem środków otrzymanych z Funduszu Pomocy na realizację dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy.

W ocenie wnioskodawcy środki z funduszu Pomocy należy uwzględnić u naliczeniu podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli. Są to środki zaplanowane na prowadzenie przedszkoli z przeznaczeniem na dzieci z Ukrainy.

W przedszkolach w tej samej grupie uczą się zarówno dzieci będące obywatelami Polski, jak i Ukrainy, których uczą ci sami nauczyciele. Również art. 12 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych nie ma punktu, który wskazywałby na możliwość pomniejszenia wydatków bieżących o wydatki poniesione z funduszu Pomocy. Art. 9 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, odnoszący się do wydatków bieżących uwzględnianych w naliczeniu podstawowej kwoty dotacji, stanowi między innymi, że przez wydatki bieżące należy rozumieć wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi na prowadzenie przedszkoli, odpowiednio zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego lub poniesione w roku budżetowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego bez uwzględnienia wydatków zaplanowanych na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ustawy o finansach publicznych. Wskazany wyżej wydzielony rachunek nie jest tożsamy z wydzielonym rachunkiem wskazany m w art. 14 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy (…). Zdaniem wnioskodawcy nie ma zatem bezpośredniego przepisu wskazującego na pominięcie wydatków z funduszu Pomocy w naliczeniu podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli.

W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi stanowisko to jest prawidłowe. Środki z Funduszu Pomocy finansują wydatki bieżące przeznaczone na funkcjonowanie przedszkoli, żadne przepisy nie nakazują obecnie wyłączyć wydatków bieżących z obliczenia PKD z uwagi na ww. źródło ich finansowania. W konsekwencji, wydatki bieżące finansowane z funduszu na zasadach ogólnych uwzględnia się przy obliczaniu PKD dla przedszkola niepublicznego.

Informuję jednocześnie, że stanowisko przedstawione w niniejszym piśmie udzielone zostało w ramach prowadzonej przez Izbę działalności informacyjnej i nie ma mocy wiążącej.

{RIO Łódź, 2022-12-05, sygn. WA 4120-41/2022-w}