Stan faktyczny:
Art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych definiuje przedsięwzięcia, przez które m.in. należy rozumieć wieloletnie zadania. W załączniku do uchwały W sprawie wieloletniej prognozy finansowej określa się dla każdego przedsięwzięcia limity wydatków w poszczególnych latach oraz limity zobowiązań.
Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej może zawierać upoważnienie dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań w tym z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i Z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy (art. 228 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Jednocześnie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd tej jednostki do przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań w tym z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy (art. 228 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).
Z dniem 1 stycznia 2021 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 1342). Zgodnie z art. 14 tej ustawy podmiot zatrudniający zawiera w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych w podmiocie zatrudniającym umowę o prowadzenie PPK. Podmiot zatrudniający jest obowiązany do obliczenia i dokonania wpłat do wybranej instytucji finansowej finansowanych przez ten podmiot oraz do obliczenia.
pobrania od uczestnika PPK i dokonania wpłat do wybranej instytucji finansowej wpłat finansowanych przez uczestnika PPK (art. 28 ust. 2 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych). Wpłaty finansowane przez podmiot zatrudniający są obliczane. a wpłaty finansowane przez uczestnika PPK są obliczane i pobierane od uczestnika PPK w terminie wypłaty wynagrodzenia przez podmiot zatrudniający (art. 28 ust. 3 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych).
Pytanie:
1. Czy wydatki obowiązkowe na PPK. dokonywane w oparciu 0 umowę na zarządzanie i prowadzenie PPK zawieraną na czas określony powyżej 1 roku (np. na 3 lata), na podstawie ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, należy traktować
jako niezbędne dla zapewnienia ciągłości działania jednostki, które nie wymagają ujęcia w wykazie przedsięwzięć ?
Czy kierownicy jednostek na podstawie przyznanego upoważnienia przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (art. 228 ust. 1 pkt 2) ustawy o finansach publicznych), mogą po zabezpieczeniu planu finansowego na rok budżetowy zawierać umowy na czas określony przekraczający rok budżetowy, mimo braku ujęcia limitów do zaciągania zobowiązań i limitu wydatków na lata wykraczające poza rok budżetowy ?
2. Czy wydatki obowiązkowe na PPK dokonywane w oparciu 0 umowę na zarządzanie i prowadzenie PPK zawieraną na czas nieokreślony, na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych należy traktować jako niezbędne do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy?
Czy kierownicy jednostek na podstawie przyznanego upoważnienia przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (art. 228 ust. 1 pkt 2) ustawy o finansach publicznych), mogą po zabezpieczeniu planu finansowego na rok budżetowy zawierać umowy na czas nieokreślony?
Stanowisko własne:
Ad.1. Wydatki obowiązkowe na PPK, dokonywane w oparciu 0 umowę na zarządzanie i prowadzenie PPK zawieraną na czas określony powyżej i roku (np. na 3 lata). na podstawie ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych. należy traktować jako niezbędne dla zapewnienia ciągłości działania jednostki. Planowane wydatki nie wymagają ujęcia w wykazie przedsięwzięć. Kierownicy jednostek na podstawie przyznanego upoważnienia przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (art. 228 ust. 1 pkt 2) ustawy o finansach publicznych), mogą po zabezpieczeniu planu finansowego na rok budżetowy zawierać umowy na czas określony przekraczający rok budżetowy, mimo braku ujęcia limitów do zaciągania zobowiązań i limitu wydatków na lata wykraczające poza rok budżetowy, z uwagi na obligatoryjny i ciągły charakter wydatków.
Ad. 2.Wydatki obowiązkowe na PPK dokonywane w oparciu o umowę na zarządzanie i prowadzenie PPK zawierana na czas nieokreślony, na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych należy traktować jako niezbędne do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy. Kierownicy jednostek na podstawie przyznanego upoważnienia przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (art. 228 ust. 1 pkt 2) ustawy o finansach publicznych), mogą po zabezpieczeniu planu finansowego na rok budżetowy zawierać umowy na czas nieokreślony, z uwagi na obligatoryjny i ciągły charakter wydatków.
Stanowisko RIO w Łodzi:
W odpowiedzi na Pismo Pana Skarbnika w sprawie udzielenia wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów art. 226 ust.3 i 4 oraz art. 228 ust.2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U z 2019 r.. poz. 869 z późn.zm.) w odniesieniu do wydatków obowiązkowych w zakresie wpłat na PPK w ramach umów o zarządzanie i prowadzenie PPK zawieranych na podstawie ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2020 r.. poz. 1342) na czas określony powyżej jednego roku lub na czas nieokreślony. skierowane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi w trybie art. 13 pkt 1 1 ustawy z dnia 7 października 1992
r. o regionalnych izbach obrachunkowych, uprzejmie wyjaśniam:
przepisy ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych nałożyły na podmiot zatrudniający pracowników obowiązek zawarcia umowy o zarządzanie PPK, jeżeli zatrudnia co najmniej jedną osobę w imieniu której, zgodnie z przepisami rozdziału 3, jest obowiązany zawrzeć umowę o prowadzenie PPK (art.7 ust. 1 ustawy). Podmiot zatrudniający zobowiązany jest również do zawarcia umów o prowadzenie PPK. przy czym umowy te zawierane są przez podmiot zatrudniający w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych (art. 14 ust. 1 ustawy).
Kwestie związane z zawieraniem umów uregulowane zostały odpowiednio w rozdziale 2 (Umowa o zarządzanie PPK) i rozdziale 3 (Umowa 0 prowadzenie PPK) ustawy. Ponadto ustawa nakłada zarówno na podmiot zatrudniający, jak i uczestnika PPK obowiązek dokonywania na rachunek PPK, wpłat podstawowych w określonej ustawowo wysokości (art.25 ust. 1 .art. 26 ust. 1 oraz art.27 ust. 1 ustawy) z możliwością zadeklarowania przez te podmioty dobrowolnej wpłaty dodatkowej ( art. 26 ust.2 i art. 27 ust.2). Wpłaty te dokonywane są ze środków własnych odpowiednio podmiotu zatrudniającego i uczestnika PPK. Podmiot zatrudniający zobowiązany został nadto do obliczania i dokonania wpłat do wybranej przez ten podmiot instytucji Finansowej i wpłata ze środków podmiotu zatrudniającego/ oraz do obliczenia. pobrania od uczestnika PPK i dokonania wpłat finansowanych przez uczestnika PPK (art. 28 ust. 2).
Uwzględniając przywołane wyżej przepisy ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, Regionalna Izba Obrachunkowa stoi na stanowisku, że zarówno umowa o zarządzanie PPK, jak i umowa o prowadzenie PPK nie mieszczą się w katalogu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki, o których mowa w art. 228 ust.2 ustawy o finansach publicznych. Realizacja tych umów nie stanowi również przedsięwzięcia w rozumieniu art. 226 ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych.
Przepisy ustawy o pracowniczych planach kapitałowych nie dają podstaw do uznania, że zawierane w ramach PPK umowy. kreujące określone stosunki prawne (w przypadku umowy o zarządzanie pomiędzy podmiotem zatrudniającym a instytucją finansową, a w przypadku umowy 0 prowadzenie PPK pomiędzy pracownikiem a instytucją finansową) stanowią źródło zobowiązań pieniężnych podmiotu zatrudniającego obciążających jego plan finansowy. Umowa o zarządzanie PPK zawierana pomiędzy podmiotem zatrudniającym a instytucją finansową w swej istocie jest umową określającą zasady gromadzenia i zarządzania środkami pracowników zgromadzonymi na rachunkach PPK . Zawracie umowy o zarządzanie PPK determinuje możliwość zawarcia w imieniu i na rzecz pracownika umowy 0 prowadzenie PPK. Jakkolwiek jednym z elementów zawieranych umów jest określenie maksymalnej wysokości wynagrodzenia za zarządzanie funduszem zdefiniowanej daty. kosztów obciążających ten fundusz i opłat obciążających uczestnika PPK niemniej jednak. należności te podbierane są bezpośrednio przez instytucję finansową i pokrywane z środków zgromadzonych na rachunkach PPK. stanowiących prywatną własność pracowników.
Należy podkreślić także, że ustawa o pracowniczych planach kapitałowych zobowiązuje podmiot zatrudniający do finansowania z środków własnych wpłaty podstawowej (jak należy wnioskować z pisma skierowanego do Izby utożsamianej przez autora pisma z wydatkami obowiązkowymi ponoszonymi w oparciu o umowy na zarządzanie i prowadzenie PPK). Wysokość wpłaty ustalona została w ustawie na stałym poziomie wynoszącym 15% wynagrodzenia. Przepisy ustawy nie przewidują możliwości zmiany sposobu ustalania i wysokości dokonywanej wpłaty.
Oznacza to, że podmiot zatrudniający zawierając umowy w ramach PPK nie posiada żadnej swobody w kształtowaniu jej wysokości. Wysokość wpłaty nie może zostać zmieniona także w drodze postanowień umownych. Przepisy ustawy nie wymagają by postanowienia dotyczące wysokości wpłat podstawowych stanowiły element umów zawieranych w ramach PPK. Podmiot zatrudniający dokonując wpłaty podstawowej na rachunek PPK pracownika finansowanej środkami pracodawcy, realizuje obowiązek ustawowy. wynikający z przepisów art. 25 ust. 1 ustawy. Analogicznie przekazując na rachunek PPK wpłaty podstawowe w części finansowanej środkami pracownika, realizuje wyrażony w art. 28 ust.2 ustawy obowiązek obliczenia, pobrania od uczestnika PPK i dokonania wpłat do wybranej instytucji finansowej wpłat finansowanych przez uczestnika PPK.
W konsekwencji w budżecie jednostki samorządu terytorialnego oraz planach finansowych jednostek organizacyjnych zabezpieczeniu podlegają jedynie te wydatki, które wiążą się z wpłatą podstawową w części finansowanej środkami podmiotu zatrudniającego (zabezpieczeniu podlegać będą również wydatki z przeznaczeniem na wpłaty dodatkowe, o ile podmiot zatrudniający podjął decyzję w tym przedmiocie).
{Urząd Miasta Łodzi, 2020-12-13, sygn. -}
{RIO Łódź, 2021-04-19, sygn. WA 4120-11/2021-w}