Stanowisko RIO Lublin:
W związku z otrzymanym w dniu 6 października 2022 r. pismem z prośbą o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych informuję, że w zakresie przedstawionego w Pani piśmie stanu faktycznego odpowiedź na zadane w Pani piśmie pytania nosiłaby znamiona rozstrzygnięcia konkretnego stanu faktycznego, do czego regionalne izby obrachunkowe nie mają kompetencji. W konkretnej, jednostkowej sprawie, a takie cechy spełnia opisany w piśmie problem, jednostka powinna podjąć samodzielne rozstrzygnięcie, przede wszystkim w oparciu o opinię służb zapewniających obsługę prawną jednostki.
Jednocześnie odnosząc się ogólnie do Pani zapytania wskazuję, że zakończenie postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego stosownie do art. 67d § 1 pkt 3 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) daje organowi podatkowemu dyskrecjonalne uprawnienie (możliwość) umorzenia zaległości podatkowej, przy czym w przypadku skorzystania z tej możliwości decyzję umarzającą zaległość podatkową – tylko w sytuacji kiedy podatnik już nie istnieje (w przypadku osób prawnych taki skutek następuje po wykreśleniu podatnika z odpowiedniego rejestru) -pozostawia się w aktach sprawy. W stosunku do indywidualnego podatnika (osoby fizycznej) szanse na skuteczne ściągniecie zaległości podatkowych, mimo upadłości, istnieją często nadal. Należy przy tym mieć na uwadze, że ogłoszenie upadłości przerywa bieg przedawnienia należności podatkowych nieprzedawnionych w chwili ogłoszenia. Dniem ogłoszenia upadłości jest dzień wydania przez sąd postanowienia uwzględniającego wniosek o jej ogłoszenie. Ten nowy pięcioletni termin liczy się, jak wyraźnie zapisano w art. 70 § 3 Ordynacji podatkowej od dnia następującego po uprawomocnieniu się postanowienia sądu upadłościowego o ukończeniu postępowania upadłościowego. Jak powyżej wskazano ocena, czy w praktyce nie ma najmniejszych szans na ściągnięcie zaległości podatkowych należy do organu podatkowego.
Odnośnie Pani zapytania w części dotyczącej zastosowania do ewentualnego umorzenia zaległości podatkowej przepisów dot. pomocy publicznej informuję, że nie jest możliwe zajęcie jednoznacznego stanowiska w danej kwestii na podstawie ogólnie przedstawionego stanu faktycznego. Wskazuję przy tym, że procedura udzielania pomocy publicznej przeprowadzana jest w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743 z późn. zm.). Zgodnie z jej treścią procedura postępowania w sprawach udzielania pomocy publicznej podlega nadzorowi ze strony Prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumenta bądź w przypadku udzielania pomocy w sektorze rolnym kompetencje nadzorcze przysługują Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
{RIO Lublin, 2022-10-26, sygn. RIO.V.070.62.2022}