Stanowisko RIO Lublin:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie odpowiadając na wniosek z 19 lipca 2022 r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, informuje:
Stosownie do przepisów art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. c i ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 333) podatnikom tego podatku przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na zakup i zainstalowanie urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód) – jeżeli wydatki te nie zostały sfinansowane w całości lub w części z udziałem środków publicznych. Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja – w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych.
Pomoc w formie ulgi inwestycyjnej, w perspektywie finansowej pomocy w rolnictwie uchwalonej na lata 2014-2020, udzielana jest na zasadach określonych w art. 14 rozporządzenia Komisji (UE) nr 702/2014 z dnia 25 czerwca 2014 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.2014.193.1), którego okres stosowania został wydłużony Rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/2008 z dnia 8 grudnia 2020 r. zmieniającym rozporządzenia (UE) nr 702/2014, (UE) nr 717/2014 i (UE) nr 1388/2014 w odniesieniu do okresu ich stosowania oraz innych odpowiednich dostosowań (Dz.U.UE.L.2020.414.15) do dnia 31 grudnia 2022 r.
Z powołanych przepisów wyraźnie wynika, że zasadnicze znaczenie przy ustalaniu uprawnienia do ulgi inwestycyjnej stanowi źródło pochodzenia środków na realizowaną inwestycję. Jedynie, gdy środki te są środkami własnymi podatnika, to wówczas ulga ta może być przyznana. Sfinansowanie natomiast inwestycji z udziałem środków publicznych (choćby w niewielkiej części), wyklucza możliwość zastosowania ulgi inwestycyjnej.
Powołane przepisy nie uzależniają natomiast możliwości udzielenia ulgi inwestycyjnej, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. c i ust. 2 ustawy o podatku rolnym od zastosowanego w gospodarstwie systemu rozliczeń energii uzyskanej z instalacji fotowoltaicznej. Tym samym, w ocenie tutejszej Izby, w przypadku spełnienia przez rolnika warunków do udzielenia przedmiotowej ulgi, brak jest podstaw do odmowy jej zastosowania przez organ podatkowy.
Jednocześnie w przypadku wątpliwości w zakresie stosowania przedmiotowej ulgi wskazuję, iż organem monitorującym pomoc w rolnictwie i w rybołówstwie jest minister właściwy do spraw rolnictwa (Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi).
W tym miejscu należy wskazać, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2022-07-22, sygn. RIO.V.070.47.2022}