Ujmowanie wszystkie środków pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowym

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo Pani Skarbnik z dnia 29 czerwca 2017 r. znak: FMIV.3034.22.2017 zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie czy przy wykazywaniu w sprawozdaniu Rb-N w poz. N.3.2. depozyty na żądanie należy ujmować wszystkie środki pieniężne znajdujące się na rachunku bankowym z wyłączeniem środków ZFSŚ oraz środków zgromadzonych na rachunku sum depozytowych, czy też należy zastosować regułę określoną w § 12 ust. 4 Instrukcji sporządzania sprawozdań stanowiącej załącznik nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych i dokonywać wyłączenia odsetek, opłaty prolongacyjnej i innych należności ubocznych uprzejmie informuję, iż Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi podziela Państwa stanowisko zaprezentowane w złożonym wniosku.

W przypadku środków pieniężnych ujmowanych w poz. N.3.1 gotówka oraz N.3.2. depozyty na żądanie” a więc środków będących już w dyspozycji jednostki nie ma – zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi żadnego uzasadnienia dokonywanie podziału na należność główną (wartość nominalną) i należności uboczne. Wartością nominalną tych aktywów finansowych zwanych też należnościami” – jeżeli już trzymać się takiej terminologii – jest cała kwota środków pieniężnych, po pomniejszeniu o kwoty wskazane w przepisach rozporządzenia (czyli kwoty nie objęte swobodną dyspozycją jednostki).

Ugruntowana od dawna praktyka sporządzania sprawozdania Rb-N w zakresie poz. N.3.2.,depozyty na żądanie wynika w szczególności z literalnego brzmienia § 13 ust. 1 pkt 4 oraz § 14 pkt 9), co zostało potwierdzone m.in. pismem z dnia 30 czerwca 2008 r. Pani Katarzyny Zajdel-Kurowskiej – Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów skierowanym do Prezesów Regionalnych Izb Obrachunkowych (znak NZ/W8/0657/80/MMI/08/3435).

Ponadto Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi wskazuje, iż zgodnie z § 2 ust. 2 sprawozdanie Rb-N sporządzane w zakresie budżetu JST jest sprawozdaniem wykorzystywanym dla celów statystycznych m.in. w ramach badań 1.65.21(230) Kwartalny dług publiczny sektora instytucji rządowych i samorządowych” oraz 1.65.22(231),Należności, zobowiązania, poręczenia i gwarancje jednostek sektora finansów publicznych”, wobec czego, w przypadku zmian zasad prezentacji danych o depozytach na żądanie” tj. pojęcia stosowanego w statystyce publicznej, należałoby się spodziewać stosownej zmiany załącznika nr 9 do w/w rozporządzenia.

{RIO Łódź, 2017-07-19, sygn. WA 4120-5/2017-w}