Ujmowanie w budżecie środków pochodzących z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych

Stanowisko RIO Gdańsk:

W odpowiedzi na wniosek z dnia 8 września 2020 r., doręczony do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 11 września 2020 r., w którym zwróciła się Pani o zajęcie stanowiska w sprawie ujmowania w budżecie miasta Gdańska środków z Rządowego Fundusz Inwestycji Lokalnych, zwanego dalej zamiennie Funduszem, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

W pierwszej kolejności tut. Izba informuje, że podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone w wiadomości mailowej z dnia 8 września 2020 r., w której wskazano, że środki pochodzące z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych powinny zostać ujęte w budżecie jednostki samorządu terytorialnego. W budżecie na rok 2020 środki te należy przyjąć po stronie dochodów w całości, zaś po stronie wydatków jedynie tę kwotę wydatków, która została faktycznie poniesiona w tym roku budżetowym (tj. 2020). W budżetach na lata: 2021 i 2022 środki, które nie zostały wykorzystane w 2020 roku, należy ująć po stronie przychodów jako wolne środki.

Regionalna Izba Obrachunkowa ponadto wyjaśnia, że środki z Funduszu należy sklasyfikować w rozdziale 75816 „Wpływy do rozliczenia”, paragraf 629 „Środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin, powiatów (związków gmin, związków powiatowo-gminnych, związków powiatów), samorządów województw, pozyskane z innych źródeł”. Natomiast wydatki finansowane środkami z tego Funduszu powinny być klasyfikowane w działach i rozdziałach, zgodnych z ich przeznaczeniem/rodzajem działalności oraz w paragrafach odpowiadających charakterowi ekonomicznemu wydatków.

Odnosząc się z kolei do drugiego z przedstawionych w niniejszym wniosku zagadnień, wskazać należy, że – w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku – przepis art. 65 ust. 11 – 13 ustawy dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568 z póżn. zm.), zwanej dalej ustawą zmieniającą, znajdzie zastosowanie także do środków pochodzących z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych został bowiem wyodrębniony z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w wyżej powołanym przepisie art. 65 ustawy zmieniającej, jako wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego, co wprost wynika z § 2 ust. 1 Uchwały Nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (M. P. z 2020 r. poz. 662). Zatem obowiązki wynikające z wyżej przywołanego przepisu art. 65 ust. 11-13 ustawy zmieniającej, tj. obowiązek gromadzenia środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na wydzielonym rachunku dochodów oraz obowiązek opracowania planu finansowego dla tego rachunku odnosi się także do środków pochodzących z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych i istnieje niezależnie od obowiązku ujmowania tych środków w budżecie gminy. Powyższy kierunek interpretacyjny znajduje potwierdzenie również w stanowisku Ministerstwa Rozwoju, które w powyżej wskazanym zakresie przedmiotowym zamieściło informacje na rządowej stronie internetowej – (https://www.20v.pl/web/rozwoj/rzadowy-fundusz-inwestycji-lokalnych-pytania-i-odpowiedzi).

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Urząd Miasta Gdańska, 2020-09-08, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, 2020-09-24, sygn. RP.0441/26/42/1/2020}