Stanowisko RIO Katowice:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 24 stycznia 2022 r. w sprawie prawidłowego ujęcia zwrotu nadpłaty wraz z oprocentowaniem z tytułu podatku od nieruchomości w wieloletniej prognozie finansowej i w sprawozdaniu Rb-Z – kwartalnym sprawozdaniu o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji, wyjaśniam.
W świetle przepisów art. 226 ust. 1 pkt 1 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.), wieloletnia prognoza finansowa powinna być realistyczna i określać dla każdego roku objętego prognozą co najmniej dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym na obsługę długu, gwarancje i poręczenia a także kwotę długu oraz sposób sfinansowania jego spłaty. Horyzont czasowy prognozy, to zgodnie z art. 227 ust. 1 tej ustawy okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat. Zatem określone zdarzenia występujące w trakcie roku budżetowego a także dokonane na ich skutek zmiany w budżecie roku bieżącego znajdują odzwierciedlenie w wielkościach ujętych w wieloletniej prognozie finansowej.
Zwrot nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości wraz z oprocentowaniem winien być dokonany z dochodów budżetowych, poprzez ich odpowiednie pomniejszenie. Operacja ta powinna zostać ukazana w załączniku nr 1 wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego, w pozycjach dochodów ogółem, w odpowiednich latach prognozy:
1.1. – dochody bieżące, w których wykazuje się zmiany zarówno w zakresie dochodów podatkowych jak i odsetek,
1.1.5. – pozostałe dochody bieżące w których wykazuje się zmiany zarówno w zakresie dochodów podatkowych jak i odsetek,
1.1.5.1. – w tym z podatku od nieruchomości, gdzie wykazuje się dochody wyłącznie z tego tytułu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 83).
Natomiast zobowiązanie, jakie powstało w sytuacji opisanej we wniosku, winno zostać ujęte w sprawozdaniu Rb-Z kwartalnym sprawozdaniu o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396 z późn. zm.) dopiero wówczas, gdy stałoby się wymagalne.
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 4 załącznika nr 8 do tego rozporządzenia, wymagalne zobowiązania to wszystkie bezsporne zobowiązania, których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione, ani umorzone. Jednak gdy została zawarta ugoda pomiędzy dłużnikiem a wierzycielem, i zobowiązanie uprzednio wymagalne zostało zrestrukturyzowane (tj. wierzyciel wyznaczył nowy harmonogram spłat), zobowiązanie przestaje być wymagalne – chyba że dłużnik nie dochowa wskazanego w ugodzie terminu spłaty tego zobowiązania.
Powyższe stanowisko prezentuje pogląd Izby w sprawie objętej zapytaniem i nie ma charakteru prawnie wiążącego.
{RIO Katowice, 2023-03-18, sygn. WA-023/7/22}