Ujęcie wstępnej promesy na finansowanie inwestycji w budżecie jst

Stanowisko RIO Gdańsk:

 W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 21 styczna 2022 r., które do tut. Izby wpłynęło w dniu 25 styczna 2022 r., dotyczące możliwości wprowadzenia do budżetu powiatu malborskiego środków przewidzianych we wstępnej promesie udzielonej w ramach Rządowego Funduszu „Polski Ład” dotyczącej finansowania inwestycji: Przebudowa, rozbudowa i zmiana przeznaczenia budynków użytkowych Domu Pomocy Społecznej w Malborku oraz dotyczące klasyfikacji budżetowej tych środków w kontekście przedstawionego w ww. piśmie stanu faktycznego, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

We wstępie wskazać należy, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 z późn. zm.) w paragrafie dochodów 609 „Środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19” klasyfikuje się środki zgodnie z przyjętymi objaśnieniami: „Paragraf ten dotyczy środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na finansowanie lub dofinansowanie zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o których mowa w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, z wyłączeniem dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych”.

Ustawa o finansach publicznych nie zawiera definicji legalnej pojęcia „promesa”. Według definicji słownika języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego promesa jest to obietnica dokonania określonej czynności lub spełnienia określonego świadczenia, zobowiązanie się organu państwowego do wydania określonej decyzji po dopełnieniu przez zainteresowanego odpowiednich formalności, dokument zawierający takie zobowiązanie.

Na podstawie art. 69a ust. 1 ustawy z dnia 30 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568 z późn. zm.) oraz Uchwały Rady Ministrów nr 84/2021 z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu „Polski Ład”: Program Inwestycji Strategicznych i Regulaminu Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych powiat malborski został zakwalifikowany przez Prezesa Rady Ministrów (zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie z Rządowego Funduszu „Polski Ład”: Program Inwestycji Strategicznych) i otrzymał Promesę inwestycyjną nr 01/2021/707 na realizację zadania inwestycyjnego: Przebudowa, rozbudowa i zmiana przeznaczenia budynków użytkowych Domu Pomocy Społecznej w Malborku.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem tut. Izby, promesa może stanowić podstawę do wprowadzenia do budżetu jednostki samorządu terytorialnego zmian w planie dochodów i wydatków budżetu, polegających – po stronie dochodów – na ich zwiększeniu o powyższe środki i po stronie wydatków – na ich zwiększeniu o wydatki mające być sfinansowane z tych środków – jeżeli zawiera ona informację o wysokości środków oraz określa ich przeznaczenie.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Starostwo Powiatowe w Malborku, 2022-01-21, sygn. -}
{RIO Gdańsk, 2022-02-01, sygn.  WIAS/0602/49/11/2022}