Ujęcie w ewidencji księgowej operacji gospodarczych dotyczących dochodów z tytułu opłat za przekształcenie prawa wieczystego gruntów w prawo własności

Stanowisko RIO Lublin:

Odpowiadając na Pani wniosek z dnia 11 czerwca 2019 r. dotyczący wątpliwości co do prawidłowości ujęcia w ewidencji księgowej operacji gospodarczych dotyczących dochodów z tytułu opłat za przekształcenie prawa wieczystego gruntów w prawo własności, uprzejmie informuję, że:

  • dochody z tytułu opłat za przekształcenie prawa wieczystego użytkowania gruntów w prawo własności wnoszonych przez osoby fizyczne należy klasyfikować do § 076 „Wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności”, z odpowiednią czwartą cyfrą, stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 z późn. zm.);
  • do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzać, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w okresie sprawozdawczym, zgodnie z ich treścią ekonomiczną, stosownie do przepisów art. 4 ust. 2 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U z 2019 r., poz. 351), stąd w przypadku zaistnienia w trakcie roku zdarzeń polegających na przekształceniu prawa wieczystego użytkowania gruntów w prawo własności, należy dokonać odpowiednich księgowań zapewniających ujęcie tych operacji na niżej wskazanych kontach;
  • przekształcenie prawa wieczystego użytkowania gruntów w prawo własności:
    Wn 800 „Fundusz jednostki”, Ma 011 „Środki trwałe”,
  • przypis opłaty z tytułu przekształceniu prawa wieczystego użytkowania gruntów w prawo
    własności:
    Wn 221 „Należnosci z tytułu dochodów budżetowych”,
    Ma 800 „Fundusz jednostki”,
  • rozłożenie opłaty za przekształcenie na raty, na okres powyżej 12 miesięcy od dnia
    bilansowego:
    Wn 226 „Dlugoterminowe należności budżetowe”.
    Wn 221,,Należności z tytułu dochodów budżetowych”,

zgodnie z zasadami funkcjonowania ww. kont określonymi w załączniku Nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1911 z późn. zm.), mając na uwadze stanowisko zawarte w komunikacie Ministra Finansów z dnia 11 lutego 2019 r. w sprawie przyjęcia stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji gruntów przekazanych w uzytkowanie wieczyste w sprawozdaniach finansowych jednostek samorządu terytorialnego, a także w sprawie przekształcenia prawa wieczystego użytkowania tych gruntów w prawo własności (Dz.Urz.MF. z 2019 r. poz. 19);

  • wątpliwości co do zasad ujmowania należności krótko- i długoterminowych na kontach 221 ,,Należności z tytułu dochodów budżetowych” czy 226 Długoterminowe należności budzetowe” należy rozstrzygać uwzględniając zasady funkcjonowania tych kont, określone w zał. Nr 3 do ww. rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. oraz przepisy art. 3 ust. 1 pkt 13 i pkt 18 lit.c. ustawy o rachunkowości, zgodnie z którymi należności krótkoterminowe obejmują ogół należności z tytułu dostaw i usług oraz całość lub część należności z innych tytułów niezaliczonych do aktywów finansowych, a które stają się wymagalne w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego, stąd te należności będą ujmowane na koncie 221, zaś wymagalne powyżej 12 miesięcy od dnia bilansowego na koncie 226; przeksięgowań należności należy dokonywać sukcesywnie uwzględniając powyższe zasady;
  • w sprawozdaniu Rb-278 „Sprawozdanie Rb-278 z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego” w kolumnie 5 ,,Należności” należy wykazywać kwoty odpowiadające opłacie rocznej lub opłacie jednorazowej, stanowiące należności krótkoterminowe, w rozumieniu przepisów wyzej cytowanej ustawy o rachunkowości, w związku z przepisami § 3 ust. 1 pkt 2 zał. Nr 36 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdawczości budzetowej z dnia 9 stycznia 2018 r. (Dz. U. 2018 r. poz.109), zgodnie z którymi w kolumnie „Należności” nie wykazuje się należności długoterminowych.

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

Końcowo przypominam, że regionalne izby obrachunkowe zobowiązane są – zgodnie z przepisami art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.) do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy.

Wniosek powinien być podpisany przez kierownika danego podmiotu, zawierać wskazanie przepisu z zakresu finansów publicznych, budzącego wątpliwości interpretacyjne, z podaniem proponowanego rozwiązania problemu i właściwej oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub przyszłego zdarzenia i nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy. Wniosek jest do pobrania na stronie BIP Izby.

{RIO Lublin, 2019-06-27, sygn. RIO II-022/20/2019}