Stanowisko RIO Zielona Góra:
W nawiązaniu do wniosku o udzielenie wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, skierowanego do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze na podstawie art. 13 pkt. 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz. U. z 2022 r. poz. 1668) z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie udzielenia przez Gminę pożyczki długoterminowej instytucji kultury, informuję:
Regulacje, które sankcjonują prawną dopuszczalność udzielania pożyczek przez jednostkę samorządową to przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. i ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm., który stanowi, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym. Przepis ten pozostaje w związku z art. 262 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.). Zgodnie z art. 262 ust. 1 ustawy o finansach publicznych czynności prawnych polegających na udzielaniu pożyczek dokonuje dwóch członków zarządu jednostki samorządu terytorialnego wskazanych w uchwale przez zarząd (dla ważności tych czynności konieczna jest kontrasygnata skarbnika jednostki samorządu terytorialnego). Z kolei według art. 262 ust. 2 czynności prawnych, o których w mowa w ust. 1, w gminie dokonuje wójt, burmistrz, prezydent miasta.
Na podstawie wyżej wymienionych przepisów należy wskazać, że czynności prawnych polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek oraz udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji dokonuje w gminie wójt (burmistrz). Do wyłącznej kompetencji rady miejskiej należy natomiast ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez (wójta) burmistrza w roku budżetowym (a nie podejmowanie uchwał w konkretnych sprawach).
W przypadku gdy rada gminy zdecyduje się ustalić w uchwale budżetowej maksymalną wysokość pożyczek udzielanych przez organ wykonawczy w roku budżetowym, to w konsekwencji w rozchodach powinna zostać wykazana adekwatna kwota – w zakresie limitu udzielanych pożyczek, a w Wieloletniej Prognozie Finansowej należy wykazać kwoty spłaty pożyczki.
Jednocześnie wskazuję, że stanowisko zaprezentowane w piśmie nie jest prawnie wiążącą wykładnią obowiązujących przepisów prawa, a stanowi jedynie pogląd Izby w zakresie zagadnień objętych zapytaniem.
{RIO Zielona Góra, 2022-11-17, sygn. RIO.II.K.061.13.2022}