Udzielenie pomocy finansowej innej jednostce sektora finansów publicznych

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo Zastępcy Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 27 listopada 2017 roku zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie: czy gmina może udzielić pomocy finansowej innej jednostce sektora finansów publicznych (gmina, powiat), zawierając w umowie o pomocy finansowej zapis, że przedmiotowa dotacja będzie wykorzystana w terminie dłuższym niż termin przewidziany art. 250 pkt 2 tj. np. do dnia 30 czerwca roku następnego, po roku w którym udzielono pomocy finansowej, biorąc pod uwagę, że gmina, której udzielono pomocy finansowej na zadanie, podjęła uchwałę o przeniesieniu zadania do wydatków niewygasających, przedstawiam poniższe wyjaśnienia:

Zgodnie z art. 250 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r., poz. 2077) zarząd jednostki samorządu terytorialnego, udzielając dotacji celowej, w tym jednostce sektora finansów publicznych, w przypadku gdy odrębne przepisy lub umowa międzynarodowa nie określają trybu i zasad udzielania lub rozliczania tej dotacji, zawiera umowę, która określa w szczególności: termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego. Przy czym stosownie do art. 263 ust. 2 wyżej wskazanej ustawy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić, w drodze uchwały, wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem roku, oraz określić ostateczny termin dokonania każdego wydatku ujętego w tym wykazie w następnym roku budżetowym. Ostateczny termin dokonania wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, upływa 30 czerwca roku następnego (art. 263 ust. 4 ustawy). Jak stanowi art. 251 ust. 2 ustawy o finansach publicznych w przypadku podjęcia uchwały, o której mowa w art. 263 ust. 2 ustawy, niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w terminie 15 dni od dnia określonego w tej uchwale.

Mając na względzie przytoczone powyżej przepisy ustawy o finansach publicznych, w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, gmina nie może wprowadzić w treści umowy o pomocy finansowej zapisu, że udzielona dotacja może być wykorzystana w terminie dłuższym, niż termin wynikający z przepisu art. 250 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Natomiast Izba uznaje, że zawierając umowę dotacyjną lub dokonując jej zmian strony mogą zamieścić zapis dotyczący możliwości podjęcia – przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, która ma otrzymać pomoc finansową – uchwały w sprawie wydatków niewygasających przy zaistnieniu ustawowych przesłanek wraz z określeniem terminu ich wykonania. Zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi podkreślić należy, iż w przypadku podjęcia uchwały o wydatkach niewygasających z upływem roku budżetowego, pomimo formalnego wykorzystania tych środków po dniu 31 grudnia danego roku budżetowego, wydatki poniesione zaliczane są do poprzedniego roku budżetowego. Instytucja wydatków niewygasających stanowi bowiem dopuszczany prawem wyjątek od zasady określonej w art. 263 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którą niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają z upływem roku budżetowego.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni prawa.

Na zakończenie pragnę przypomnieć, iż zgodnie z przyjętymi zasadami wnioski o udzielenie wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych należy sporządzać na wzorze oraz zgodnie z zasadami opublikowanymi w komunikacie Informacja w zakresie udzielania wyjaśnień, o których mowa w art. 13 pkt 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych opublikowanym na www.bip.lodz.rio.gov.pl w sekcji Wyjaśnienia”..

{RIO Łódź, 2018-01-22, sygn. WA 4120-3/2018-w}