Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Burmistrza zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie kwestii związanych z udzieleniem pomocy dla miasta partnerskiego w Ukrainie, uprzejmie informuję:
W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi gmina/burmistrz może ogłosić zbiórkę w postaci darowizn rzeczowych i finansowych mających na celu pomoc dla miasta partnerskiego w związku z prowadzonym w Ukrainie konfliktem zbrojnym. Zbiórka ta, co należy podkreślić, nie stanowi zbiórki publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz.U. nr 489 ze zm.), ale raczej apel, czy też informację skierowaną do mieszkańców odnośnie zaistniałej sytuacji i związanych z nią potrzeb.
Ewentualne darowizny pieniężne lub rzeczowe stanowić będą darowizny, o których mowa w art. 893 kodeksu cywilnego (darowizna z poleceniem), zaś zakupione z przekazanych środków i przekazane miastu partnerskiemu wyposażenie stanowić będzie pomoc humanitarną.
W celu przeprowadzenia zbiórki gmina moze (ale nie musi) założyć wyodrębniony rachunek bankowy, który ułatwi zidentyfikowanie środków przekazanych w formie darowizn (i ich późniejsze rozliczenie).
Mając na uwadze przepis art. 4 ust. 1 pkt 5) ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tj. Dz.U.z 2021 r., nr 38), zgodnie z którym źródłami dochodów własnych gmin są m.in. darowizny na rzecz gmin – środki te powinny być ujęte w budżecie gminy.
W ocenie Izby środki te powinny być ujęte w rozdz. 75079 Pomoc zagraniczna, § 096 Wpływy z otrzymanych spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej po stronie dochodowej, po stronie wydatkowej – w paragrafie odpowiadającym rodzajowi/charakterowi wydatku. O ewentualnym ujęciu w ewidencji gminy środków zakupionych z wpłat mieszkańców lub przekazanych w formie darowizny rzeczowej, lub też o ich wyłączeniu z ujęcia w tej ewidencji – rozstrzygać winna przyjęta w gminie polityka rachunkowości.
{RIO Łódź, 2022-03-14, sygn. WA 4120-6/2022-w}