Stanowisko RIO Lublin:
W odpowiedzi na Pana pismo Nr SA.1720.1.2019 z 8 października br. wyjaśniam, że zgodnie z przepisami art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Tworząc jednostkę budżetową – Samorządową Administrację Placówek Oświatowych – Rada Gminy, zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 w związku z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869 z późn.zm.), nadała tej jednostce statut, określając w nim przedmiot działalności tej jednostki.
Wprowadzenie przez ustawodawcę możliwości zapewnienia przez gminę wspólnej obsługi, w szczególności administracyjnej, finansowej i organizacyjnej jednostek, o których mowa w przepisach art. 10a pkt 1 – 3 ustawy o samorządzie gminnym, a w przypadku podjęcia takiej decyzji – obowiązku określenia, w drodze uchwały, jednostek obsługujących (spośród wskazanych w przepisach art. 10 b ust. 1 tej ustawy), jednostek obsługiwanych oraz zakres obowiązków powierzonych jednostkom obsługującym w ramach wspólnej obsługi, stosownie do przepisów art. 10b ust. 2 powołanej ustawy, nie oznacza, że jednostka organizacyjna SAPO może realizować wyłącznie zadania związane z prowadzeniem obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej jednostek obsługiwanych, co zdaje się sugerować audytor; może ona realizować również inne zadania, w tym określone w § 10 jej Statutu.
Jednocześnie przypominam, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2019-10-14, sygn. RIO-II-022/26/2019}