Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Skarbnika zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie terminów uiszczania opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, w sytuacji gdy utrata ważności zezwolenia następuje w trakcie roku kalendarzowego uprzejmie informuję, że w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi poza szczególnym przypadkiem wynikającym z art. 11 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który nakazuje uiścić pierwszą opłatę (opłatę za pierwszy rok korzystania z zezwolenia) jeszcze przed wydaniem zezwolenia, opłatę na rachunek gminy za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych należy wnosić w terminach określonych w art. 11′ ust. 7, jednorazowo lub w ratach. Nie ma innej regulacji dotyczącej terminów wnoszenia przedmiotowych opłat. Skoro ustawodawca nie przewidział szczególnej regulacji dla przedsiębiorców korzystających z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, jeśli zezwolenie traci ważność w trakcie roku kalendarzowego, to nie ma podstaw, by sytuację takich przedsiębiorców w zakresie terminów wnoszenia opłaty różnicować z sytuacją przedsiębiorców korzystających z zezwoleń przez cały rok kalendarzowy. Wobec tego regulacja zawarta w art. 11′ ust. 7 powinna mieć w pełni zastosowanie także do przedsiębiorców, których zezwolenie traci ważność w trakcie roku kalendarzowego. Taka interpretacja oznacza, że przedsiębiorca może uiścić opłatę w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia (proporcjonalnie zmniejszoną) jednorazowo w terminie do dnia 31 stycznia danego roku kalendarzowego lub w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września roku kalendarzowego, w którym zezwolenie traci ważność. Nie można żądać od przedsiębiorcy, któremu udzielono zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, jeśli termin ważności nie upływa w dniu 31 grudnia, lecz w innym dniu roku kalendarzowego, uiszczenia opłaty jednorazowo do dnia 31 stycznia, bo żaden przepis prawa tego od przedsiębiorcy nie wymaga. W razie gdy przedsiębiorca nie uiści raty już po upływie terminu ważności zezwolenia, trzeba ją będzie ściągnąć w trybie egzekucji administracyjnej.
Tylko interwencja ustawodawcy może zmienić reguły obowiązujące w tym zakresie, co wydaje się uzasadnione w tych sytuacjach, w których zezwolenie traci ważność na początku roku, natomiast nie wydaje się konieczna, gdy zezwolenie traci ważność pod koniec roku.
{RIO Łódź, 2020-05-28, sygn. WA 4120-12/2020-w}