Termin wprowadzania do budżetu i wieloletniej prognozy finansowej środków z dochodów majątkowych, dotacji i sprzedaży mienia

Stanowisko RIO Olsztyn:

W odpowiedzi na pismo nr Or-II.0003.19.2021 z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie terminu wprowadzania do budżetu i wieloletniej prognozy finansowej środków z dochodów majątkowych, dotacji i sprzedaży mienia, Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie informuje, co następuje:

Zgodnie z art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz. U. z 2019r. poz. 2137 ze zm./ do zadań Izby, należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.

Podmiot występujący o udzielenie wyjaśnień zobowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, wskazując konkretne przepisy z zakresu finansów publicznych, których stosowanie ma być przedmiotem wyjaśnień przez tut. Izbę. Jednocześnie zapytanie nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy. Należałoby również przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Z powyższego pisma nie wynika jakiego przepisu prawa miałaby dotyczyć interpretacja.

Ustosunkowując się jednakże do przedstawionego zagadnienia, należy zwrócić uwagę, iż z przepisów ustawy o finansach publicznych, nie wynika wprost w jakim czasie organ wykonawczy powinien wprowadzić do uchwały budżetowej i wieloletniej prognozy finansowej środki, które wpłynęły fizycznie na konto jednostki. Niemniej jednak na podstawie art. 254 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych /Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm./ samorząd terytorialny realizując zadania publiczne zobowiązany jest do stosowania następujących zasad gospodarki finansowej:

1. ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego następuje na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów;

2. pełna realizacja zadań następuje w terminach określonych w przepisach i harmonogramie, o którym mowa w art. 249 ust. 6, jeżeli został on opracowany;

3. dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;

4. zlecanie zadań powinno następować na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty, z uwzględnieniem przepisów o zamówieniach publicznych, a w odniesieniu do organizacji pozarządowych – z odpowiednim zastosowaniem art. 43 i art. 221.

Wobec powyższego zdaniem tut. Izby realizacja zadań, zawartych w budżecie, następuje w terminach określonych w przepisach i harmonogramie, o którym mowa w art. 249 ust. 6 cyt. ustawy o finansach publicznych, jeżeli został on opracowany. Należy mieć również na uwadze, że jakiekolwiek opóźnienia w realizacji zadań mogą spowodować wzrost wydatków np. w postaci odsetek oraz negatywne skutki społeczne.

W tym miejscu należy wskazać, że Izba nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy potraktować, jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.

{Starostwo Powiatowe w Olsztynie, 2021-12-29, sygn. Or-II.0003.19.2021}
{RIO Olsztyn, 2022-01-25, sygn. RIO.III.072-147/2021}