Szacunkowa wartość zamówienia w przypadku zamówień na zakup i dostawę leków dla mieszkańców DPS

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie zasad obliczania szacunkowej wartości zamówienia w przypadku planowania postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie zakupu i dostaw leków/pieluchomajtek dla mieszkańców dornu pomocy społecznej (finansowanych częściowo przez samych mieszkańców) – Regionalna Izba Obrachunkowa uprzejmie informuje:

Dom Pomocy Społecznej – jako jednostka organizacyjna powiatu wieluńskiego, należy do podmiotów (jednostek) sektora finansów publicznych w rozumieniu art.3 ust. 1 pkt. 1  ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. -Prawo zamówień publicznych (j.t.Dz.U. 2018 r., poz.1986 ze zm.), w konsekwencji czego obowiązany jest do stosowania w toku postępowań dotyczących zakupywania produktów i usług stosownych przepisów tej ustawy.

Ustawodawca definiując pojęcie „wartości zamówienia”, określił je w art.32 ust.l Prawa zamówień publicznych. Zgodnie z powołanym przepisem „podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. „

Językowa wykładnia przywołanego powyżej przepisu prowadzi do wniosku, że zamawiający przygotowując postępowanie winien szacując wartość zamówienia, wziąć pod uwagę całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, pomniejszone jedynie o wartość należnego podatku od towarów i usług.

Dodać jednakże należy, iż ustalenie szacunkowej wartości zamówienia winno być dokonywane w momencie, kiedy zamawiający jest w stanie oszacować wartość przedmiotu zamówienia z należytą starannością na podstawie określonego już opisu przedmiotu zamówienia, dokonanego z reguły na podstawie sporządzonego na dany okres planu rzeczowo-finansowego (planu przewidywanych zadań i wydatków na ich pokrycie) – również z uwzględnieniem wszystkich innych okoliczności, które zaistniały po jego sporządzeniu (np. zwiększenia środków służących do udzielenia określonych zamówień albo niespodziewanej wcześniej konieczności zwiększenia zakresu udzielanych zamówień), a które mają znaczenie dla opisu i oszacowania wartości udzielanego zamówienia.

Ustawa nie reguluje natomiast zasad oraz minimalnego czy maksymalnego okresu, na jaki dany podmiot zobowiązany jest sporządzić plan rzeczowo-finansowy.

Podsumowując stwierdzić należy, iż ustawa Prawo zamówień publicznych nie przewiduje innych wartości (poza obowiązującymi stawkami podatku VAT), o które zamawiający może pomniejszyć wartość szacowanego zamówienia (np. o wartość częściowej odpłatności za dostawę towarów, ponoszonej przez beneficjentów tej dostawy/mieszkańców DPS/.

Mając na uwadze powyższe w ocenie izby dom pomocy społecznej nie jest uprawniony do pomniejszenia wartości szacowanego zamówienia o kwoty odpłatności pacjenta za leki.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi informuje jednocześnie, że w sprawie zakupu leków przez domy pomocy społecznej opinię wydał Urząd Zamówień Publicznych (kopia opinii w załączeniu).

{RIO Łódź, 2019-06-25, sygn. WA 4120-4/2019-w}