Stosowanie przepisów o finansach publicznych

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na zapytanie z dnia 6 lipca 2010 r. (doręczone Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w dniu 7 lipca 2010 r.) dotyczące stosowania przepisów o finansach publicznych, w szczególności art. 216 ust. 2 pkt 6 i art. 236 ust.1 i 4 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z 2010 r. Nr 28, poz. 146) Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi, w związku z regulacją prawną wynikającą z art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 13 pkt 11 ustawy 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Nie oznacza to, że regionalna izba obrachunkowa udziela wyjaśnień w zakresie stosowania innych przepisów prawa przy realizacji przepisów o finansach publicznych. W wystąpieniu określono, że przedmiotem wyjaśniania jest art. 216 ust. 2 pkt 6 i art. 236 ust.1 i 4 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, a jednocześnie zwrócono się z prośbą o udzielenie wyjaśnień, czy powyższe przedsięwzięcie (sprecyzowane nie tylko w samym wystąpieniu, ale także w projektach umów załączonych do wystąpienia) może być realizowane w ramach wydatków z budżetów gmin partnerskich. Regionalna izba obrachunkowa udziela wyjaśnień w zakresie stosowania art. 216 ust. 2 pkt 6 i art. 236 ust.1 i 4 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, ale nie jest uprawniona i zobowiązana na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do udzielenia wyjaśnień w zakresie stosowania innych przepisów prawa w celu realizacji zapisów wyżej wymienionych przepisów o finansach publicznych.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013 w zakresie ochrony środowiska, zapobiegania zagrożeniom i energetyka przewiduje możliwość uzyskania przez beneficjentów, którymi są również jednostki samorządu terytorialnego, dofinansowania projektu ze środków Unii Europejskiej w maksymalnej wysokości 85%. Art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych pozwala na przeznaczenie wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego na programy finansowane u udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), a także środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, innych niż wcześniej wymienione. Art. 236 ust.1 i ust.4 pkt 1 ustawy nakazuje w planie wydatków majątkowych wyodrębnienie w układzie działów i rozdziałów planowane kwoty wydatków majątkowych, do których zalicza się wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), a także środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, innych niż wcześniej wymienione, w części związanej z realizacja zadań jednostki samorządu terytorialnego.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uznaje, że realizacja projektu polegającego na zakupie i instalacji zestawów kolektorów słonecznych w indywidualnych gospodarstwach domowych jest realizacją zadań własnych gminy zaspakajających zbiorowe potrzeby wspólnoty w zakresie ochrony środowiska (art. 7 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), w szczególności ochrony powietrza, w związku z regulacją wynikająca z art. 403 i art. 400 a ust. 1 pkt 21 i 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r. Nr 25 poz. 150 z późn. zm.). Realizacja tego zadania przy uzyskaniu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, za pośrednictwem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013 w zakresie ochrony środowiska, zapobieganiu zagrożeniom i energetyki pozwala na ujęcie w planie wydatków majątkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego wydatków na realizację tego zadania stosownie do regulacji prawnej wynikającej z art. 216 ust.2 pkt 6 i art. 236 ust.4 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Ocena sposobu realizacji tego zadania nie może być przedmiotem stanowiska regionalnej izby obrachunkowej wyrażonego w oparciu o art. 13 pkt 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.

{RIO Łódź, 2010-07-28, sygn. WA 4120-11/2010/w}