Stanowisko RIO Katowice:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 3 lutego 2023 r. w sprawie stawek podatku rolnego w 2023 r., wyjaśniam.
W myśl art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40), w związku z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do ogłaszania w wojewódzkim dzienniku urzędowym aktów prawa miejscowego.
Stosownie do treści art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78 r. poz. 483 z późn. zm.), warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszenie. Zgodnie z art. 3 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, akty normatywne ogłasza się niezwłocznie. Mając na uwadze treść art. 4 ust. 1, wyżej wymienionej ustawy, akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy. Jednak w myśl art. 4 ust. 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, w uzasadnionych przypadkach akty normatywne mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż czternaście dni, a jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym.
Uchwała Rady Gminy nie została ogłoszona niezwłocznie, bowiem pomimo jej podjęcia 29 listopada 2022 r. została ogłoszona dopiero w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z dnia 21 grudnia 2022 r. Zgodnie z przepisem § 4 tej uchwały podlega ona ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. Rada Gminy, podejmując przedmiotową uchwałę, skorzystała z uprawnienia do obniżenia ceny skupu żyta, co wpłynęło na obniżenie wysokości podatku rolnego na obszarze gminy.
Zatem, w ocenie Izby, w zaistniałej sytuacji zasadne jest zastosowanie tej uchwały do obliczenia podatku rolnego za okres całego roku 2023, kierując się art. 4 ust. 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz przepisem § 4 uchwały Rady Gminy. Należy mieć na względzie, że rozwiązanie to jest korzystne dla podatników podatku rolnego.
Prezentowane stanowisko przedstawia pogląd Izby w sprawie objętej zapytaniem i nie ma charakteru prawnie wiążącego.
{RIO Katowice, 2023-03-29, sygn. WA-023/12/23}