Środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 mają charakter budżetowy i należy je ujmować w budżetach jednostek samorządu terytorialnego

Stanowisko RIO Wrocław:

W dniu 15 marca 2021 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu wpłynęło pismo z dnia 10 marca 2021 r., w którym wnosi Pan o udzielenie wyjaśnień dotyczących opracowywania planu finansowego dla wydzielonego rachunku środków pozyskanych z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Odpowiadając na Pana wniosek wyjaśniam, co następuje:

We wniosku wskazano, ze przepisem o finansach publicznych, którego stosowanie wymaga wyjaśnienia, jest art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305), zwanej dalej „u.f.p.”, w związku z art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 568, z pózn. zm.), zwanej dalej „u.z.p.z. COVID-19”.

Art. 11 u.f.p. określa istotę (formę) jednostek budżetowych oraz podstawę ich działania, w tym podstawę gospodarki finansowej.

Fundusz Przeciwdziałania COVID-19, zwany dalej Funduszem, został utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego na podstawie art. 65 ust. 1 u.z.p.z. COVID-19 w celu finansowania lub dofinansowania realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. Z ust. 5 wskazanego artykułu wynika, że środki Funduszu mogą być przeznaczone m.in. na finansowanie i dofinansowanie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 oraz zwrot wydatków poniesionych na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.

Zgodnie z art. 65 ust. 11 u.z.p.z. COVID-19 państwowe jednostki budżetowe i jednostki samorządu terytorialnego gromadzą środki z Funduszu na wydzielonym rachunku dochodów i przeznaczają na wydatki związane z przeciwdziałaniem COVID-19 w ramach planu finansowego tego rachunku. Można tym samym przyjąć, że plan finansowy konkretnego zadania, którego źródłem finansowania są środki zgromadzone na ww. wydzielonym rachunku stanowi podstawę do dysponowania tymi środkami, w tym do dokonywania przelewów na rachunki bankowe jednostek budżetowych realizujących te zadania.

Kompetencję do dysponowania środkami oraz opracowania planu finansowego ww. rachunku posiada wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu oraz zarząd województwa, co również dotyczy sytuacji realizowania zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 przez inną jednostkę budżetową na podstawie planu wydatków (zadań) tej jednostki. Art. 65 ust. 12 u.z.p.z. COVID-19 jednoznacznie wskazuje podmioty właściwe w tym zakresie.

Plan finansowy dla rachunku środków gromadzonych z Funduszu funkcjonuje niezależnie od planów finansowych jednostek organizacyjnych gminy, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych jednostek budżetowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1718). Należy mieć jednak na uwadze, że środki z Funduszu mają charakter budżetowy i należy je ujmować w budżetach jednostek samorządu terytorialnego.

Przedstawiając powyższe informuję, że Izba nie posiada ustawowych kompetencji do dokonywania obowiązującej wykładni przepisów prawa. Ze względu na przedmiotowy zakres działalności Izby, jak również to, że jednostki samorządu terytorialnego działają we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, wyjaśnienia Izby nie są wiążące dla wnioskującego o ich udzielenie, jak i innych organów,

{Urząd Gminy Polkowice, 2021-03-10, sygn. -}
{RIO Wrocław, 2021-04-14, sygn. P.WR.54.8.2021}