Środki PFRON w budżecie JST

Stanowisko RIO Opole:

Działając na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1668) w odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia, czy środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach realizacji „Programu wyrównania różnic między regionami III” w obszarze D otrzymane na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych są w rozumieniu ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego dochodami powiatu i powinny być włączone do budżetu powiatu,

uprzejmie wyjaśniam i informuję, co następuje:

Na wstępie wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2267) dochodami jednostki samorządu terytorialnego mogą być środki z funduszy celowych, pozyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie do treści art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 100 ze zm.; dalej: u.r.z.s.) Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (zwany dalej Funduszem) jest państwowym funduszem celowym, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, z zastrzeżeniem ust. 2a. Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 i 4 u.r.z.s. środki Funduszu, w wysokości do 30% wydatków, przeznacza się na: realizację działań wyrównujących różnice między regionami, w szczególności w jednostkach samorządu terytorialnego, na terenie których stopa bezrobocia jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju lub nie utworzono warsztatu terapii zajęciowej albo zakładu aktywności zawodowej; programy zatwierdzone przez Radę Nadzorczą, służące rehabilitacji społecznej i zawodowej, w szczególności adresowane do osób niepełnosprawnych oraz do rodzin, których członkami są osoby niepełnosprawne. Jednocześnie z treści art. 48 ust. 1 pkt 1 u.r.z.s. wynika, że środki Funduszu są przekazywane przez Prezesa Zarządu tego Funduszu samorządom wojewódzkim i powiatowym na realizację określonych zadań lub rodzajów zadań, na wyodrębniony rachunek bankowy – według algorytmu.

W dostępnej na stronie internetowej www.pfron.org.pl Procedurze realizacji programu (rok 2020, 2021, 2022, 2023), mającej zastosowanie do „Programu wyrównywania różnic między regionami III” w obszarze D (likwidacja barier transportowych) w pkt V – Zasady przekazywania i rozliczania środków PFRON w ppkt 3 wskazano, że realizator programu zobowiązany jest prowadzić osobny dla każdej umowy rachunek bankowy, wydzielony dla środków PFRON oraz prowadzić ewidencję księgową w sposób umożliwiający jednoznaczne określenie przeznaczenia kwot przekazywanych przez Fundusz w ramach realizacji programu. Kluczowe zatem w przedmiotowym zagadnieniu pozostaje, że środki Funduszu są przekazywane samorządom powiatowym na realizację określonego zadania zgodnie z zawieranymi umowami.

Wobec powyższego, udzielając odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie, w ocenie tutejszej Izby przyjąć należy, że jeżeli środki otrzymane z PFRON w ramach realizacji „Programu wyrównywania różnic między regionami III” w obszarze D, zgodnie z zawartą umową, przekazane zostaną na wyodrębniony rachunek bankowy funkcjonujący poza gospodarką budżetową samorządu powiatu, to nie będą one stanowiły źródła dochodu powiatu, a w konsekwencji nie powinny być ujmowane w budżecie tej jednostki samorządu terytorialnego. Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2023-03-08, sygn. NA.III-422-4/2023}