Sprawy dotyczące stosowania przepisów o finansach publicznych

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pana pismo z 3 kwietnia br. uprzejmie wyjaśniam, że regionalne izby obrachunkowe zobowiązane są – zgodnie z przepisami art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.) – do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy, czyli jednostek sektora finansów publicznych, do których – jak można wnosić – trudno Pana zaliczyć. Niezależnie jednak od tych formalnych dyspozycji pragnę wyjaśnić, że zgodnie z art. 9 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) inkasent to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej obowiązana do pobrania podatku (opłaty) od podatnika oraz wpłacenia go organowi podatkowemu we właściwym terminie. Rada gminy, stosownie do art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej, może ustalać wynagrodzenie dla inkasentów z tytułu poboru podatków i opłat stanowiących dochody budżetu gminy, co znaczy, że kwestia ewentualnego ustalenia wynagrodzenia dla inkasenta zależna jest od uznania danej rady gminy.

Od 1 stycznia 2009 r. organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mają możliwość wprowadzenia na obszarze swojej właściwości, w drodze podjęcia – na podstawie art. 61a § 1 Ordynacji podatkowej – uchwały w sprawie dopuszczenia zapłaty za pomocą instrumentu płatniczego, w tym instrumentu płatniczego na którym przechowywany jest pieniądz elektroniczny, podatków i opłat lokalnych stanowiących dochody jst (czyli dopuszczenia ich zapłaty za pomocą karty płatniczej).

W przypadku podjęcia przez radę gminy uchwały w przedmiocie zarządzenia poboru podatków i opłat lokalnych w drodze inkasa, wyznaczenia (określenia) inkasentów i ustalenia wynagrodzenia za inkaso oraz uchwały umożliwiającej pobór tych należności w drodze zapłaty kartą płatniczą, inkasentom (sołtysom lub innym osobom wskazanym przez radę gminy) przysługuje wynagrodzenie za inkaso podatków i opłat w sytuacji dokonania tej wpłaty bezpośrednio u inkasenta, niezależnie od sposobu jej wniesienia przez podmiot zobowiązany (gotówką lub z wykorzystaniem terminala płatniczego, w który został wyposażony inkasent), gdyż uchwalone przez radę gminy przepisy stanowią dla inkasenta zarówno źródło obowiązków w postaci pobrania i wpłacenia podatków i opłat, jak i uprawnienie do otrzymania z tego tytułu stosownego wynagrodzenia.

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2019-04-09, sygn. RIO – I – 430/12/19}