Sposób obliczenia nagrody jubileuszowej oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na wniosek złożony 30 listopada br. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie sposobu obliczenia nagrody jubileuszowej oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie informuje.

Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi samorządowemu w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika samorządowego jest to korzystniejsze – wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty, zgodnie z przepisami § 8 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych z dnia 15 maja 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 936 z późn. zm.). Wynagrodzenie, będące podstawą obliczenia wysokości nagrody jubileuszową oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, stosownie do przepisów art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282).

Dodatkowe wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy, zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej (Dz. U. z 2018 r. poz.1872).

Ustalenie podstawy obliczenia nagrody jubileuszowej oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego odbywa się zatem na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. z 1997 r. Nr 2 poz. 14).

Z opisanego przez Pana stanu faktycznego nie wynika jaki jest rzeczywisty charakter wypłacanych premii, co dla udzielenia wnioskowanej odpowiedzi jest istotne, bowiem rodzaju premii nie można rozpoznawać jedynie po nazwie. Ważne jest rozstrzygnięcie w danym przypadku czy pracownik: faktycznie ma to świadczenie przyznane jako stały element wynagrodzenia w umowie o pracę (wówczas jest uwzględniany w podstawie nagrody jubileuszowej), czy też jest to inne świadczenie ze stosunku pracy, określone np. regulaminem wynagradzania , które jest ustalane i wypłacane w oparciu o określone w nim kryteria i jest źródłem praw pracownika do jego otrzymania, czy też czy jest to inne świadczenie ze stosunku pracy, ale mające charakter uznaniowy, gdzie jego przyznanie zależy od decyzji pracodawcy, który przy podziale świadczenia (premii, nagrody) nie jest związany żadnymi postanowieniami regulaminowymi ani zapisami w umowach o pracę, a w konsekwencji powoduje to jej nieroszczeniowy charakter.

Jeżeli premia jest stałym składnikiem wynagrodzenia, o zmiennej wysokości (uznaniowość polega na zróżnicowaniu jej wysokości w poszczególnych miesiącach), to należy ją uwzględnić w nagrodzie jubileuszowej – w średniej wysokości z 3 miesięcy, zgodnie z przepisami § 16 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop. Przy tak określonym jej charakterze premia uwzględniana jest również w podstawie obliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Jednocześnie należy podkreślić, że premia (nagroda) uznaniowa, stanowiąca jednorazowy składnik wynagrodzenia lub wypłacana sporadycznie, która nie ma charakteru roszczeniowego – nie stanowi składnika wynagrodzenia uwzględnianego w podstawie ekwiwalentu za urlop, w konsekwencji nie będzie uwzględniona w podstawie nagrody jubileuszowej ani dodatkowego wynagrodzenia rocznego, w związku z przepisami § 6 pkt 1 lub 8 i § 14 cytowanego wyżej rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłączne swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2020-12-21, sygn. RIO – I – 430/52/20}