Stanowisko RIO Katowice:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 16 września 2020 r. informuję, że w myśl art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.), przychodami budżetu jednostki samorządu terytorialnego są niewykorzystane środki pieniężne na rachunku bieżącym budżetu, wynikające z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikające z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych i dotacji na realizacje programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków. Podkreślić należy, iż środki niewykorzystane w ww. rozumieniu, to te które wpłynęły na rachunek a nie zostały wydatkowane, na dzień 31 grudnia, na wydatki wskazane konkretną ustawą. Zatem wiersz D13a, sprawozdania NDS o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564), zawsze będzie wykazywał wartość dodatnią, bowiem pokazujemy te środki pieniężne na rachunku bieżącym budżetu, które nie zostały wykorzystane na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Natomiast, jeśli na dzień 31 grudnia jednostka nie będzie posiadała takowych środków na rachunku bieżącym budżetu, w sprawozdaniu Rb-NDS o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego po stronie planu i wykonania, w przedmiotowym wierszu wykaże wartość zerową. Jednocześnie należy podkreślić, iż po stronie planu, w wierszu tym będzie wykazywana kwota zaangażowana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w danym okresie sprawozdawczym. Zaś po stronie wykonania wartość tych środków będzie stała przez cały rok budżetowy i równa środkom pieniężnym na rachunku, które nie zostały wykorzystane na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Jednocześnie należy podkreślić, iż brak nadwyżki z lat ubiegłych nie wyłącza/zwalnia z konieczności wykazywania posiadanych środków w ww. wierszu.
Zwracam także uwagę, że regulacja dotycząca wykazywania środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu będzie dotyczyła tylko niektórych źródeł dochodów. Powyższe oznacza, że będą to tylko takie środki, które ustawodawca, konkretną ustawą wskazał jako dochód jednostki samorządu terytorialnego i jednocześnie wskazał w tej ustawie konkretne wydatki, które z tego dochodu mają być sfinansowane.
Odnosząc się zaś do części E sprawozdania Rb-NDS dotyczącego źródeł finansowania deficytu jednostki samorządu terytorialnego, oczywistym jest, że w kolumnie „Plan (po zmianach)” należy ująć wartości zgodne z uchwalonym budżetem wg stanu na koniec poszczególnych kwartałów, za które jest sporządzane sprawozdanie (vide przypis 3 w sprawozdaniu Rb-NDS). Natomiast kolumnę „Wykonanie”, w części E ww. sprawozdania, jednostka samorządu terytorialnego wypełnia tylko za IV kwartały, co jasno wynika z przypisu 4 do formularza tego sprawozdania.
Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.
{Urząd Miasta Zabrze, 2020-09-16, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach, 2020-10-29 , sygn. WA-023/77/20}