Stanowisko RIO Szczecin:
Uprzejmie informuję, że w dniu 9 czerwca br. Ministerstwo Finansów pismem z dnia 08.06.2021 r., znak ST2.4761.60.2021 przekazało do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie wystąpienie z dnia 27 maja 2021 r. Pani Urszuli Szczepanik Kierownika Referatu Podatkowego Urzędu Miejskiego w Trzebiatowie w sprawie wykazywania w sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego skutków przedłużenia terminu płatności rat podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców, których sytuacja finansowa uległa pogorszeniu w związku z COVID-19 – na podstawie art. 15q ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842 z późn. zm.).
Odnosząc się do wnioskowanego zagadnienia należy zauważyć, iż zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 10 załącznika Nr 36 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 z późn. zm.) w kolumnie „Skutki udzielonych ulg i zwolnień…” wykazuje się (bez ulg i zwolnień ustawowych) skutki finansowe wynikające ze zwolnień i ulg w podatkach i opłatach wprowadzonych przepisami uchwał rad gmin lub miast na prawach powiatu, wydanymi na podstawie ustawowych upoważnień. Przepis art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) określa pojęcie „ulg podatkowych” jako przewidziane w przepisach prawa podatkowego zwolnienia, odliczenia, obniżki albo zmniejszenia, których zastosowanie powoduje obniżenie podstawy opodatkowania lub wysokości podatku.
Uchwała rady gminy podjęta na podstawie art. 15q ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach (…) dotyczy przedłużenia terminu płatności rat podatku, co nie tylko nie spełnia ustawowej definicji ulgi, lecz także w praktyce nie powoduje powstania żadnego z dwóch ww. skutków.
W związku z powyższym w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie skutki uchwały rady gminy podjętej na podstawie art. 15q ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach (…) nie powinny być wykazywane w sprawozdaniu Rb-27S.
Powyższe stanowisko nie jest wiążącą wykładnią prawa, lecz prezentuje pogląd na zagadnienie sygnalizowane w wystąpieniu.
Niezależnie od powyższego uprzejmie informuję, iż zasady udzielania wyjaśnień przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Szczecinie, w trybie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) określone zostały w komunikacie zamieszczonym na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Izby. Wniosek w sprawie udzielenia wyjaśnień winien zawierać opis stanu faktycznego oraz stanu prawnego, na tle których zrodziły się wątpliwości, proponowanego rozwiązania sprawy, ze wskazaniem podstawy prawnej takiego rozwiązania popartego opinią obsługi prawnej oraz jasnego wskazania zaistniałych wątpliwości. Wniosek nie może także dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy. Ponadto wniosek winien być złożony przez Burmistrza, jego zastępcę lub inną osobę upoważnioną do reprezentowania gminy.
W związku z powyższym w przypadku składania kolejnych zapytań proszę o zachowanie ww. procedury oraz wymagań formalnych wniosku.
{Urząd Miejski w Trzebiatowie / Ministerstwo Finansów, 2021-06-08, sygn. ST2.4761.60.2021}
{RIO Szczecin, 2021-07-06, sygn. WI.0542.SB.2.IZ.2021}