Rozliczenie między gminami dotyczące zwrotu kosztów dotacji udzielonej niepublicznemu przedszkolu

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 26 sierpnia 2014 r. sygn. MZOIW.071.7.2014 dotyczące wyjaśnienia w sprawie rozliczeń między gminami dotyczących zwrotu kosztów dotacji udzielonej niepublicznemu przedszkolu, informuję, co następuje.

Podstawą udzielenia dotacji przedszkolom niepublicznym jest art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Od 1 września 2014 r. obowiązują zmienione mechanizmy rozliczeń między gminami według nowych zasad określonych przepisami art. 14 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 827).

Według powołanej regulacji, do dnia 31 sierpnia 2015 r. dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji informację o planowanej liczbie uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 powołanej ustawy, jeżeli do przedszkola, uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej to przedszkole, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z ust. 1 do wysokości iloczynu kwoty wydatków bieżących stanowiących w gminie dotującej podstawę ustalenia wysokości dotacji dla przedszkoli niepublicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, a także o kwotę dotacji, o której mowa w art. 14d ust. 1 powołanej ustawy otrzymywanej przez gminę i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych przedszkoli w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji.

Analiza powołanych wyżej regulacji prowadzi do wniosku, że gmina zobowiązana do zwrotu dotacji dokonuje tego zwrotu do wysokości iloczynu kwoty wydatków bieżących stanowiących w gminie dotującej podstawę ustalenia wysokości dotacji dla przedszkoli niepublicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, a także o kwotę dotacji, o której mowa w art. 14d ust. 1 powołanej ustawy oraz wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych przedszkoli w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji.

W tym więc przypadku pomniejszeniu podlega podstawa dotacji podlegająca zwrotowi a nie kwota dotacji.

Należy nadmienić, że Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało wzorcowe wyliczenia, które są dostępne na stronie internetowej MEN https://www.men.gov.pl/images/wychowanie przedszkolne/Wyliczenie i rozliczenie dotacji dla przedszkoli niepublicznych.pdf

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2014-10-06, sygn. NA.III-0221-32/2014}