Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku odpowiadając na wniosek z dnia 9 lutego 2022 roku, który wpłynął do tutejszej Izby w dniu 14 lutego 2022 r., o udzielenie wyjaśnienia w sprawie rozliczenia dotacji na kształcenie specjalne, przedstawia następujący pogląd w sprawie.
Kwestia wydatkowania dotacji przekazanej na uczniów niepełnosprawnych została uregulowana w art. 35 ust. 4 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2029) – dalej u.f.z.o. Dotacja, o której mowa w art. 16-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32 u.f.z.o., przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe. W pewnym zakresie (do wysokości określonej wzorem) ust. 5 powołanego przepisu dopuszcza dokonywanie również innych wydatków aniżeli wydatki na kształcenie specjalne — w przypadku szkół ogólnodostępnych.
Dotację na uczniów niepełnosprawnych, organ dotujący przekazuje z uwzględnieniem wszystkich wag — a więc zarówno wynikających z samego posiadania statusu ucznia, jak również legitymowania się orzeczeniem o niepełnosprawności. Jeżeli Gmina przekazała dotację na kształcenie specjalne szkole publicznej prowadzonej przez Stowarzyszenie klasyfikując ją w rozdziale 80150 jako sumę wag należnych na jednego ucznia (standard + wagi na ucznia w szkole + wagi wynikające z niepełnosprawności) to Stowarzyszenie w rozliczeniu rocznym nie powinno przenosić części kwoty na ucznia tzw. zdrowego. W piśmie wskazano, że Stowarzyszenie „prawdopodobnie nie zastosowało wzoru wynikającego z art. 35 ust. 5 pkt 4 ustawy”. Należy zauważyć, że Rada Miejska w Sokółce w dniu 27 maja 2021 roku podjęła uchwałę nr XXXIX/234/2021 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych i publicznych szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w której w szczegółowo określono tryb kontroli pobrania i wykorzystania dotacji. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w dniu 2 lipca 2021 roku uznało, że wskazana uchwała jest niezgodna z prawem i stwierdziło jej nieważność w całości (uchwała Kolegium nr 14/151/2021).
Rada Miejska w Sokółce, uwzględniając naruszenia prawa, jakie wystąpiły w uchwale nr XXXIX/234/2021 powinna podjąć kolejną uchwałę na podstawie art. 38 ust. 1 u.f.z.o., w której określi m.in. tryb prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji jaki może zastosować organ dotujący w celu zweryfikowania rozliczenia przedstawionego przez Stowarzyszenie.
W obecnej sytuacji obowiązuje w części uchwała nr LXVIII/401/18 Rady Miejskiej w Sokółce z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Sokółka oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, która określa zarówno tryb rozliczania dotacji jak i tryb oraz zakres kontroli (Kolegium uchwałą nr 1028/19 z dnia 20 lutego 2018 r. stwierdziło nieważność części § 9 ust. 2 uchwały oraz poz. 1a w tabeli 1 w załączniku nr 3 do uchwały).
Tutejsza Izba nie jest w posiadaniu dokumentacji przedstawionej przez Stowarzyszenie i w związku z tym nie może jednoznacznie wskazać, czy rozliczenie jest prawidłowe. Właściwym organem kontrolującym jest organ dotujący.
W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
{RIO Białystok, 2022-03-14, sygn. RIO.II.025-4/22}