Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Prezydenta zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie możliwości rozdysponowania środków z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe na nagrody dla strażników miejskich z tytułu wykonywania dodatkowych czynności związanych z COVID-19 – uprzejmie informuję:
Ze skierowanego do Izby pisma wynika, że dotyczy ono nagród z tytułu wykonywania dodatkowych zadań przez strażników miejskich, przy czym nie wskazano, czy zadania te wykraczały poza obowiązki służbowe strażnika miejskiego. Z art. 1 1 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (t.j. Dz.U. z 202lr.. poz. 1763) wynika bowiem obowiązek straży współdziałania w zakresie ratowania zdrowia i życia obywateli – zatem takie działania powinny być traktowane jako normalny obowiązek ustawowy straży gminnej jako formacji i bez znaczenia jest tu częstotliwość i skala podejmowania takich działań. Nadto ustawodawca w art. 9 ust.5a i ust. 5b wskazanej ustawy przewidział tryb działania straży gminnych w razie epidemii i możliwość podlegania dowództwu właściwemu komendantowi policji w takim przypadku. Zapis w ust. 5a wskazuje wyraźnie, iż tryb ten jest przewidziany w’ celu realizacji zadań z art. 11 ust. 1 pkt 3. a więc ratowania życia lub zdrowia obywateli.
W świetle powyższego w przypadku wykonywania zadań przez strażników gminnych związanych z epidemią COVId-19 trudno, w ocenie Izby, mówić, iż jest to wykonywanie „dodatkowych zadań”, skoro zadania te przewidział dla formacji straży gminnej ustawodawca. Obowiązek taki wynika też z art. 27 pkt. 4 ustawy o strażach gminnych, zgodnie z którym do obowiązków strażnika należy podejmowanie interwencji w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia ludzi.
Uwzględniając powyższe, w ocenie Izby. nie jest dopuszczalne uruchamianie środków z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe w celu sfinansowania świadczeń pracowniczych związanych z walką z epidemią, skoro działania te są obowiązkiem ustawowym całej formacji (art. 11 ust. 1 pkt 3) oraz pojedynczego strażnika (art. 27 pkt 4). Oczywiście nie przesądza to o niemożności nagradzania strażników gminnych z tytułów wskazanych w art. 29 ust. 1 ustawy, jednakże sfinansowanych z innych źródeł niż środki z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe.
Informuję jednocześnie, że stanowisko przedstawione w niniejszym piśmie udzielone zostało w ramach prowadzonej przez Izbę działalności informacyjnej i nie ma mocy wiążącej.
{RIO Łódź, 2022-04-20, sygn. WA 4120-12/2022-w}