Rozdysponowanie rezerwy na zarządzanie kryzysowe na wydatki związane z kryzysem migracyjnym na granicy polsko- białoruskiej

Stanowisko RIO Białystok:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku odpowiadając na wniosek z dnia 28 lutego 2022 roku, o udzielenie wyjaśnienia w sprawie rozdysponowania rezerwy na zarządzanie kryzysowe na wydatki związane z kryzysem migracyjnym na granicy polsko- białoruskiej, przedstawia następujący pogląd w sprawie.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku podziela stanowisko Krajowej Rady Regionalnych lzb Obrachunkowych wyrażone w piśmie z dnia 25 lutego 2022 r. (sygn. KRRIO-0011/0700-1/4-1/22). Zdaniem tut. lzby ocena zaistnienia ustawowych przesłanek wskazanych w art. 2 i 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 261), powinna być adekwatna do stanu faktycznego. Przez pojęcie „,zarządzania kryzysowego” należy rozumieć działalność organów administracji publicznej będącą elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej, natomiast jako „sytuację kryzysową” należy rozumieć sytuację wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.

Biorąc pod uwagę powyższe rozdysponowanie rezerwy za zarządzanie kryzysowe na wydatki związane z kryzysem migracyjnym na granicy polsko-białoruskiej jest możliwe w sytuacji, gdy zostaną spełnione przesłanki wskazane w art. 2 i 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.

W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.

{RIO Białystok, 2022-03-07, sygn. RIO.II.025-10/22}