Stanowisko RIO Katowice:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 24 lipca 2020 r. informuję, że stosownie do treści art. 5a ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), w ramach budżetu obywatelskiego mieszkańcy w bezpośrednim głosowaniu decydują corocznie o części wydatków budżetu gminy. Zadania wybrane w ramach budżetu obywatelskiego zostają uwzględnione w uchwale budżetowej gminy. Rada gminy w toku prac nad projektem uchwały budżetowej nie może usuwać lub zmieniać w stopniu istotnym zadań wybranych w ramach budżetu obywatelskiego.
Powołane normy ustawowe wskazują tym samym, że zadania wybrane w ramach budżetu obywatelskiego stają się częścią budżetu i są ujmowane w uchwalonych wydatkach budżetowych. Ustawodawca nie ustanowił przy tym odrębnych reguł dokonywania wydatków na realizację zadań wybranych w ramach budżetu obywatelskiego, co oznacza, że podlegają one zasadom wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego określonym w art. 254, art. 257 i art. 258 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.).
Szczególnie istotny jest przepis art. 254 ust. 3 tej ustawy, który stanowi, iż dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Z przepisu tego można wywieść, że w przypadku, gdy kwota zabezpieczona na sfinansowanie zadania wyłonionego w ramach budżetu (w tym obywatelskiego) jest niewystarczająca do jego realizacji, zasadnym jest dokonanie stosownych przesunięć środków budżetowych przez organ gminy.
Należy jednak mieć na uwadze, że chociaż zaplanowane wydatki na wskazane przez mieszkańców cele w ramach budżetu obywatelskiego są planem, który nie posiada reżimu bezwzględnej realizacji, nie oznacza to jednak swobodnej i nieuzasadnionej rezygnacji z realizacji ujętych tam zadań. Organ wykonawczy odpowiada za realizację zadań przyjętych w ramach budżetu obywatelskiego przed radą gminy oraz przed mieszkańcami. Praca wójta (burmistrza, prezydenta), w tym sposób wykonania budżetu, jest oceniana przez radę gminy w trakcie procedowania nad wotum zaufania oraz w głosowaniu nad udzieleniem absolutorium.
Powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.
{Urząd Miasta Żory, 2020-07-24 , sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach, 2020-09-24, sygn. WA-023/63/20}