Stanowisko RIO Wrocław:
Odpowiadając na prośbę z dnia 3 czerwca 2020 r. (znak FN 3251.1.2020) o wydanie opinii prawnej w zakresie publikowania w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym uchwał organów Powiatu w zakresie zmian budżetu/w budżecie, przekazaną w dniu 1 lipca 2020 r. przez Wojewodę Dolnośląskiego według właściwości rzeczowej (pismo znak NK-N.40.76.2020.RB z dnia 24 czerwca 2020 r.), Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu wyjaśnia, co następuje.
Według unormowań zawartych w art. 1 ust. 4 i art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2137), Izba prowadzi działalność informacyjną w zakresie objętym nadzorem i kontrolą oraz udziela wyjaśnień na wystąpienia pod- miotów, wymienionych w art. 1 ust. 2 tej ustawy, w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Izba nie posiada zatem ustawowych uprawnień do dokonywania obowiązujących wykładni przepisów prawa.
Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1461), w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się: uchwały budżetowe gminy, powiatu i województwa oraz sprawozdanie z wykonania budżetu gminy, powiatu i województwa.
Kwestia podlegania ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym uchwał zmieniających budżet jednostek samorządu terytorialnego była przedmiotem orzecznictwa sądowego (np. wyrok WSA w Szczecinie z dnia 24 lipca 2013 r. sygn. I SA/Sz 681/13, wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 września 2015 r. sygn. I SA Gl 589/15). W wyroku z dnia 17 października 2017 r. (sygn. II GSK 11/16) Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznie opowiedział się za szerokim rozumieniem terminu ,,uchwała budżetowa”, a w konsekwencji uznał, że uchwały zmieniające uchwałę budżetową podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Jak dalej wskazał NSA,,Za przyjęciem takiego stanowiska przemawia nie tylko treść art. 13 pkt 7 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, ale również konieczność respektowania zasady jawności gospodarki finansowej gminy (art. 61 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Wspomniana zasada wymaga, by ogłoszeniu podlegała nie tylko pierwotna uchwała budżetowa, ale również wprowadzane w trakcie roku budżetowego zmiany w tej uchwale”.
Oczywistym aktualne pozostaje powołane stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wobec samorządu powiatu. Przy czym, w kontekście publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym, za uchwałę zmieniającą uchwałę budżetową, należałoby rozumieć uchwałę, o której mowa w art. 233 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.), tj. uchwałę rady powiatu, podjętą z inicjatywy zarządu powiatu.
{RIO Wrocław, 2020-07-20, sygn. P.WR.54.29.2020}