Psycholog zatrudniony w PPP wykonujący prace w przedszkolach a wartość podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli

Stanowisko RIO Olsztyn:

W odpowiedzi na pismo z dnia 16 lutego 2022 r. znak E.4431.10.2022 /otrzymane w dniu 21 lutego 2022 r./ w sprawie uwzględniania przy ustalaniu – na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych /Dz. U. z 2021 r, poz. 1930 – zwanej dalej u.f.z.o./ – wartości podstawowej kwoty dotacji dla przeszkoli, wydatków znajdujących się w budżecie poradni  psychologiczno-pedagogicznych, związanych z zatrudnieniem w nich psychologa, logopedy itd. z pomocy których korzystają również wychowankowie przedszkoli, Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie informuje, co następuje:

Przy obliczaniu podstawowej kwoty dotacji należy uwzględnić ogólną kwotę wydatków bieżących, które są zaplanowane na rok budżetowy – zgodnie z art. 12 uf.z.o. – w budżecie gminy, pomniejszając je o katalog ustawowych wyłączeń. Należy zauważyć, że ustawa nie operuje pojęciami klasyfikacji budżetowej i właściwymi rozdziałami klasyfikacji budżetowej, które należy bądź których nie należy uwzględnić przy ustalaniu ogólnej kwoty wydatków bieżących. Podział budżetu na rozdziały klasyfikacji budżetowej jest unormowany w rozporządzeniu wydawanym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, na podstawie art. 39 ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych /Dz. U. z 2021 r., poz. 305 ze zm. — zwanej dalej u.f.p./.

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie definiuje pojęć „wydatków bieżących” czy „wydatków majątkowych”. Zgodnie z doktryną oraz ustaloną linią orzecznictwa, pojęcia te należy zdefiniować zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 124 ust. 3u.f.p. wydatki bieżące jednostek budżetowych obejmują:

1) wynagrodzenia i uposażenia osób zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych oraz składki naliczane od tych wynagrodzeń i uposażeń;

2) zakupy towarów i usług;

3) koszty utrzymania oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek budżetowych i realizacją ich statutowych zadań;

4) koszty zadań zleconych do realizacji jednostkom zaliczanym i niezaliczanym do sektora finansów publicznych, z wyłączeniem organizacji pozarządowych.

Przy ustalaniu kwoty dotacji dla przedszkola niepublicznego znaczenie mają więc bieżące wydatki budżetowe przewidziane w planie budżetowym, ale jedynie w części, w której są one przeznaczone na prowadzenie gminnych przedszkoli. Jeżeli zatem ze względu na szeroki zakres jakiegoś rozdziału, jego nazwę, nie zaplanowano wydatków dla przedszkoli gminnych, to wielkości z takiego rozdziału nie mogą kreować wielkości podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli publicznych i tym samym mieć wpływu na wysokość dotacji dla przedszkoli niepublicznych /Wyrok Wojewódzkiego Sądu  Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 15.10.2018 r. sygn. I SA/Bd 584/18/.

Wątpliwość budzić może czy przy ustalaniu podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, wydatek związany z zatrudnieniem w innej placówce oświatowej osoby wykonującej na rzecz wychowanka przedszkola, specjalistycznej opieki psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, jest wydatkiem bieżącym.

W ocenie tut. Izby powyższy wydatek nie jest wydatkiem bieżącym związanym z prowadzeniem przez gminę przedszkola i nie można uwzględnić go przy wyliczaniu podstawowej kwoty dotacji dla przedszkola, pomimo iż ze świadczenia korzystają wychowankowie przedszkola. Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowisku wyrażonym w Wyroku sygn. I SA/Bd 584/18, zgodnie z którym „błędne jest przyjęcie koncepcji, że skoro np. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna służy także dzieciom przedszkolnym, to w związku z tym należy uwzględnić również przy wyliczeniu dotacji, także część z tej kwoty. Zaaprobowanie takiego stanowiska skutkowałoby tym, że praktycznie wiele wydatków kształtowałoby kwotę dotacji dla przedszkoli niepublicznych, bowiem pośrednio byłyby związane także z funkcjonowaniem – w szerokim tego słowa znaczeniu – przedszkoli. Przykładowo wydatki na funkcjonowanie Urzędu M. także należałoby uwzględnić, bo aparat ten zajmuje się sprawami przedszkola samorządowego, podobnie wydatki np. na inwestycje wodociągowe, bowiem woda jest też dostarczana do przedszkoli.”

W tym miejscu należy wskazać, że Izba nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy potraktować, jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.

{RIO Olsztyn, 2022-03-17, sygn. RIO.III.072-22/2022}