Stanowisko RIO Katowice:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 27 stycznia 2022 r. w sprawie możliwości przyznania dotacji celowej samorządowej instytucji kultury ze środków pochodzących z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wyjaśniam.
W świetle przepisów art. 6r ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888 z późn. zm.) opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy. Z pobranych opłat jednostka samorządu terytorialnego pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują m.in. koszty edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Ważnym elementem, determinującym zasady dysponowania środkami pochodzącymi z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jest reguła określona w art. 6r ust.1aa cytowanej ustawy z której wynika, że środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu.
Samorządowe instytucje kultury prowadzą działalność w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 z późn. zm.). Zgodnie z postanowieniami art. 28 ust. 3 pkt 3 tej ustawy organizator przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
Biorąc pod uwagę powyższe, wydaje się możliwe przyznanie dotacji celowej samorządowej instytucji kultury na realizację wydarzenia ekologicznego, którego zamierzeniem będzie kształtowanie prawidłowych postaw z zakresu postępowania z odpadami komunalnymi ze środków znaczonych pochodzących z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zatem, w ocenie Izby prowadzenie przez gminę działań informacyjno-edukacyjnych, dotyczących prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w postaci udzielenia dotacji celowej dla instytucji kultury może zostać pokryte z przedmiotowej opłaty, mając na względzie przepisy art. 6r ust. 2 pkt 4 w związku z art. 6r ust. 1aa ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Należy jednak zaznaczyć, że przedmiotowa dotacja powinna dotyczyć istotnie edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi nie zaś szeroko pojętej ekologii.
Wydatki z tego tytułu należałoby ująć w § 280 – „Dotacja celowa z budżetu dla pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych, dział 900 – „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska”, rozdział 90002 – „Gospodarka odpadami komunalnymi”, z odpowiednią czwartą cyfrą, zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 z późn. zm.).
Powyższe stanowisko prezentuje pogląd Izby w sprawie objętej zapytaniem i nie ma charakteru prawnie wiążącego.
{RIO Katowice, 2022-03-25, sygn. WA-023/8/22}