Przeznaczenie środków z udostępniania map, danych z ewidencji gruntów i budynków na wynagrodzenia pracowników

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo Pana Skarbnika zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia. czy w świetle art. 41b ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r., poz. 1990) powiat może przeznaczyć środki, o których mowa w art. 41b ust. 2a, na wynagrodzenia pracowników wydziału Geodezji. Kartografii. Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, którzy wykonują zadania związane z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z zasobów – uprzejmie informuję:

Jak wynika ze skierowanego do Izby pisma, zgodnie z. art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, do zadań Starosty Wieluńskiego należy prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Zgodnie również z art. 41b ust. 2 tej ustawy „wpływy z udostępniania map. danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych, a także z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu są dochodami własnymi budżetu powiatu”. Co roku również (art. 41b ust. 3) w budżecie powiatu należy określić wydatki, w wysokości nic mniejszej niż uzyskana w roku poprzednim kwota wpływów, o których mowa w ust. 2. na zadania związane zgromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z zasobu, w szczególności:

1) przebudowa i remont lokali przeznaczonych do prowadzenia zasobu;

2) wyposażenie i utrzymanie w należytym stanie technicznym lokali przeznaczonych do prowadzenia zasobu;

3) informatyzacja zasobu;

4) zakładanie, aktualizacja i modernizacja map topograficznych i tematyczny cli. osnów geodezyjnych, mapy zasadniczej, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, ewidencji gruntów i budynków;

5) weryfikacja wyników zgłoszonych prac geodezyjnych przekazywanych do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej;

6) wykonywanie ekspertyz i opracowań dotyczących stanu zasobu oraz jego potrzeb rozwojowych;

7) zakup urządzeń oprzyrządowania, sprzętu informatycznego, oprogramowania oraz sprzętu poligraficznego, niezbędnych do realizowania zadań wymienionych w pkt 1-6:

8) podnoszenie kwalifikacji pracowników Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zatrudnionych w związku z prowadzeniem zasobu poprzez pokrywanie kosztów szkoleń, narad i konferencji w zakresie udostępniania, aktualizacji, utrzymywania i rozwoju tego zasobu.

Zgodnie z Regulaminem organizacyjnym Starostwa Powiatowego do realizacji zadań określonych w art. 41b ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne zostali wyznaczeni pracownicy „Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami” a w szczególności „Oddziału Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej”. W skierowanym do Izby piśmie wskazano również, że realizacja wyżej wymienionych zadań możliwa jest w pierwszej kolejności dzięki wykwalifikowanym pracownikom. W następnej kolejności stoją dopiero możliwości lokalowe, informatyzacja zasobu, itp.

Na tle tak sformułowanego sianu faktycznego i prawnego pojawiła się wątpliwość, czy w świetle zapisu art. 41b ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne Powiat Wieluński może przeznaczyć środki, o których mowa w art. 41lb ust. 2 na wynagrodzenia tych pracowników wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, którzy wykonują zadania związane z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z zasobów?

Zdaniem wnioskodawcy, Powiat może przeznaczyć środki, o których mowa w art. 41b ust. 2 ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne na wynagrodzenia pracowników Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, którzy zgodnie z zakresem obowiązków wykonują zadania związane z art. 41b ust. 3 tej ustawy. ponieważ gromadzą, aktualizują, udostępniają i zabezpieczają zasób geodezyjny i kartograficzny oraz wyłączają materiał z zasobów.

W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi stanowisko to nie zasługuje na aprobatę.

Przepis art. 41b ust. 3 p.g.k. nakłada na samorząd powiatowy obowiązek uwzględnienia w budżecie wydatków na finansowanie zadań związanych z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem powiatowego zasobu geodezyjnego oraz wyłączaniem materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w wysokości nie mniejszej ni/, uzyskana w roku poprzednim kwota wpływów, o których mowa w ust. 2. tj. wpływów z udostępniania map. danych / ewidencji gruntów i budynków oraz. innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych, a także z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu. W końcowej części art. 41b ust. 3 p.g.k. zostały wyliczone zadania, jakie powinny być finansowane z budżetu powiatu. Wyliczenie to nie ma charakteru zamkniętego, gdyż jest poprzedzone wyrażeniem „w szczególności”. Wśród przykładów zadań finansowanych z budżetu powiatu nie ma wynagrodzeń pracowników, czy też zatrudnienia pracowników, natomiast w ostatnim, ósmym punkcie, jest mowa o finansowaniu podnoszenia kwalifikacji pracowników Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zatrudnionych w związku z prowadzeniem zasobu poprzez pokrywanie kosztów szkoleń, narad i konferencji w zakresie udostępniania, aktualizacji, utrzymywania i rozwoju tego zasobu. Nie można wobec tego uznać, że ustawodawca wskutek przeoczenia pominął wynagrodzenia pracowników, ale objął je pojęciem nieostrym „finansowane zadania związane z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z zasobu”. W ocenie Izby, gdyby zamiarem ustawodawcy było przeznaczenie środków z budżetu powiatu w wysokości nie mniejszej niż uzyskana w roku poprzednim kwota wpływów, o których mowa w ust. 2, również na wynagrodzenia pracowników Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zatrudnionych w związku z prowadzeniem zasobu, to art. 41b ust. 3 p.g.k. stanowiłby wprost w tym przedmiocie.

Wobec powyższego, w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi wynagrodzenia pracowników Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, którzy zgodnie z zakresem obowiązków gromadzą, aktualizują, udostępniają i zabezpieczają zasób geodezyjny i kartograficzny oraz wyłączają materiał z zasobu, nie mogą być finansowane ze środków, o jakich mowa wart. 41b ust. 3 prawa geodezyjnego i kartograficznego.

Informuję jednocześnie, że stanowisko przedstawione w niniejszym piśmie udzielone zostało w ramach prowadzonej przez Izbę działalności informacyjnej i nie ma mocy wiążącej.

{RIO Łódź, 2022-12-29, sygn. WA 4120-49/2022-w}