Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Skarbnika zawierając wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie możliwości przeznaczenia dochodów z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na funkcjonowanie i utrzymanie (w tym np. wynagrodzenia, umundurowanie, paliwo, utrzymanie pojazdów), powołanej przez Komendanta Straży Miejskiej w Łodzi Sekcji ds. wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.-Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje:
Ocena, czy wydatki na funkcjonowanie i utrzymanie Sekcji ds. wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi Straży Miejskiej w Łodzi mogą pochodzić z dochodów z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, winna być dokonywana w oparciu o art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z powołanym przepisem dochody z opłat za zezwolenia wydane na podstawie art. 18 lub 18′ oraz dochody z opłat określonych w art. II1 wykorzystywane będą na realizację: 1) gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz Gminnych Programów, o których mowa wart. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, zadań realizowanych przez placówkę wsparcia dziennego, o której mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz Gminnych Programów, o których mowa w art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii – i nie mogą być przeznaczone na inne cele.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Izby, w sytuacji, gdy Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2020 przewiduje udział Straży Miejskiej w Łodzi w realizacji ujętych w nim działań i działania te, zgodnie z Programem, realizowane będą poprzez specjalnie w tym celu powołaną Sekcję ds. wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi (która nie realizuje innych zadań) – nie ma przeszkód dla finansowania wydatków związanych z funkcjonowaniem tej Sekcji (o których mowa piśmie Pana Skarbnika), w części proporcjonalnej do wydatków dotyczących zadań wynikających z miejskiego programu, środkami z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Podkreślić wyraźnie należy, że konsekwencją regulacji zawartej w art. 18′ ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest to, że dochody z opłat wymienionych w powołanym przepisie nie mogą być przeznaczane przez samorządy gminne na ogólnie rozumiane wykonywanie postanowień ustawy w zakresie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, ale jedynie na takie działania, które zostały przewidziane gminnym programem na dany rok (por. Skrzydło-Niżnik Iwona, Zalas Grażyna, Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komentarz, Zakamycze 2002, komentarz do art. 18′, dostępny na stronie sip.lex.pl). Jak zauważył Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 24 listopada 1998 r. (sygn. K 22/98) „ścisłe powiązanie wydatków ze źródłami ich dochodów służy dyscyplinowaniu organów gminy przy wydawaniu ilości zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i w efekcie realizacji założonych przez ustawodawcę celów. Świadomość, że dochody z opłat za wydane zezwolenia mogą być wykorzystane jedynie na realizację gminnych programów powinno sprzyjać ostrożności i rozwadze przy wydawaniu powyższych zezwoleń”.
{RIO Łódź, 2020-06-15, sygn. WA 4120-11/2020-w}