Przekazanie transzy dotacji po realizacji zadania publicznego

Stanowisko RIO Wrocław:

W odpowiedzi na wniosek z dnia 4 stycznia 2018 r. (znak Fn.3251/1/2019) o udzielenie wyjaśnienia dotyczącego przekazania transzy dotacji po realizacji zadania publicznego, wyjaśniam co następuje.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077), zwana dalej „ufp”, zawiera szeroki zakres regulacji odnoszących się do problematyki dotacji począwszy od definicji i rodzajów dotacji (art. 126, art. 127), podstawy prawnej do udzielania dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 218-221), terminów i zasad wykorzystania oraz zwrotu dotacji (art. 250-252).
Zgodnie z art. 126 ufp, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Istotą dotacji celowych (art. 127 ufp) jest przekazanie beneficjentowi środków pieniężnych przeznaczonych na sfinansowanie lub dofinansowanie wskazanego zadania publicznego, w wyniku czego beneficjent poniesie koszty (wydatki). Oznacza to, że dotacja celowa może być wykorzystana przez beneficjenta w związku z realizacją zadania publicznego określonego w umowie o dotację.

W ocenie Izby możliwe jest przekazanie dotacji po realizacji zadania przez beneficjenta. Praktyka finansowa dopuszcza bowiem zawieranie umów o dotacje celowe, w ramach których przyznana dotacja nie jest wypłacana beneficjentowi niezwłocznie po zawarciu umowy celem pokrycia z niej przyszłych wydatków, ale beneficjent finansuje zadanie ze środków własnych, po czym otrzymuje gwarantowane umową środki dotacji refinansującej uprzednio dokonane płatności. Refinansowanie otrzymywane jest jednak na zadanie publiczne, którego realizacja dokonywała się w warunkach posiadania już przez wykonawcę prawa do otrzymania (wypłaty) dotacji (por. wyrok NSA z dnia 24 listopada 2016 r., sygn. II GSK 954/15).

Ze względu na przedmiotowy zakres działalności Izby, jak również to, że jednostki samorządu terytorialnego działają we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, stanowisko Izby w przedmiotowej sprawie nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.

{Urząd Miejski w Oławie, 2018-01-04, sygn. Fn.3251/1/2019}
{RIO Wrocław, 2018-02-01, sygn. P.WR.54.8.2018}