Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Wójta zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie,,,Czy przedsięwzięcie dofinansowania zakupu autobusu szkolnego (autobusu do dowożenia dzieci do szkół) spełnia wymogi ustawy o funduszu sołeckim a tym samym czy przedsięwzięcie to można było ująć we wniosku o zwrot z budżetu państwa części wydatków gminy wykonanych w ramach funduszu sołeckiego.” – uprzejmie informuję, co następuje:
Zagadnienie dowozu dzieci do szkół reguluje art. 17 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t.j. z 2004r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazując w ust. 3, iż obowiązkiem gminy jest zapewnienie dzieciom bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej, jeżeli ich droga z domu do szkoły przekracza odległości wymienione w art. 17 ust. 2 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 20 lutego 2009 roku o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420 ze zm.), środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć (zgłoszonych we wniosku, o którym mowa w art. 4), które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Izby ze środków funduszu sołeckiego można dofinansować zakup autobusu do dowozu dzieci do szkół – jeżeli potrzeba taka, służąca poprawie warunków życia mieszkańców, zgłoszona została przez sołectwo w stosownym wniosku, a rada gminy uznała, iż wniosek ten jest zgodny ze strategią rozwoju gminy. Konsekwencją takiego stanowiska jest, w ocenie Izby, możliwość ujęcia we wniosku o zwrot z budżetu państwa części wydatków związanych z realizacją analizowanego przedsięwzięcia.
{RIO Łódź, 2013-08-20, sygn. WA 4120-8/2013/w/}