Stanowisko RIO Katowice:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 20 września 2022 r. dotyczący prawidłowego obliczania indywidualnego wskaźnika zadłużenia oraz ujmowania w budżecie i wieloletniej prognozie finansowej udzielonego poręczenia, wyjaśniam.
Ustawodawca, ustawą z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1692), dokonał m.in. zmiany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W wyniku tych zmian jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek zamieszczania w treści uchwały budżetowej kwoty wydatków na spłatę przypadających w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, wymagalnych zobowiązań z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji (art. 14 ustawy o dodatku węglowym). Natomiast unormowania dotyczące budżetu w zakresie szczegółowości planu wydatków, o których mowa w art. 236 ustawy o finansach publicznych, oraz wieloletniej prognozy finansowej, w myśl art. 226 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, nie uległy zmianie. Zatem, w planie wydatków budżetu oraz w wieloletniej prognozie finansowej, tak jak w latach poprzednich, gminy powinny ujmować kwoty potencjalnych wypłat z tytułu udzielonych poręczeń, gwarancji przypadające do spłaty w danym roku. Mając powyższe na względzie, nie budzi wątpliwości, że wartość wymagalnego poręczenia jest zaplanowana w wydatkach budżetu, zawiera się bowiem w kwocie potencjalnych, czyli niewymagalnych na dzień planowania, wydatków z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji przypadających do spłaty w danym roku.
Zgodnie art. 28 ustawy o dodatku węglowym, do obliczania indywidualnego wskaźnika spłaty długu, o którym mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych, w latach 2023-2025 nie uwzględnia się potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji oraz nie stosuje się wyłączeń przy obliczaniu ww. wskaźnika ustalonych w art. 243 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Z uwagi na to, że treść art. 243 ust 1 ustawy o finansach publicznych, w szczególności objaśnienia do symbolu O, nie zmieniła się, ww. wyłączenie obejmuje wartość poręczeń zaplanowanych w budżecie.
Uwzględniając powyższe, prezentacja danych w wieloletniej prognozie finansowej jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 83), ulega zmianie polegającej na tym, że całość kwoty zaplanowanych poręczeń należy wykazać w wierszu 2.1.2,,Wydatki bieżące z tytułu poręczeń i gwarancji” i powtórzyć w pozycji 2.1.2.1 „Wydatki bieżące z tytułu poręczeń i gwarancji podlegające wyłączeniu z limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy” w latach 2023-2025.
Prezentowane stanowisko przedstawia pogląd Izby w sprawie objętej zapytaniem i nie ma charakteru prawnie wiążącego.
{RIO Katowice, 2022-11-15, sygn. WA-023/83/22}