Stanowisko RIO Lublin:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie odpowiadając na pismo z 6 października br. w sprawie zastosowania art. 62 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) przychyla się do stanowiska zaprezentowanego we wniosku i jednocześnie wyjaśnia.
Poczynając od 1.01.2020 r. zmieniły się zasady zaliczania dokonanych wpłat na poczet zobowiązań podatkowych uregulowane w art. 62 §1 Ordynacji podatkowej. Po tej dacie wszystkie wpłaty rozliczane są według takich samych regul, bez względu na to, czy są to wpłaty na poczet bieżącego zobowiązania, czy też zaległości podatkowej. Zaliczając dokonaną wpłatę organ podatkowy musi uwzględnić wszystkie zobowiązania podatnika, do których stosuje się Ordynację podatkową w całości albo jej dział III – Zobowiązania podatkowe. Są to zatem nie tylko podatki i opłaty, ale również niepodatkowe należności budżetowe. Do końca 2019 r. podatnik mógł wskazać, na jaką zaległą ratę powinna być zaliczona dokonana przez niego wpłata. Gdy tego nie robił, wpłata zaliczana była na ratę o najwcześniejszym terminie płatności. W wyniku wprowadzonych zmian podatnik może wskazać jedynie podatek, na rzecz którego dokonuje wpłaty. Nie może już natomiast skutecznie wskazać, na którą ratę podatku dokonuje wpłaty. Wskazanie podatku przez podatnika skutkuje tym, że organ obligatoryjnie zalicza dokonaną wpłatę na najwcześniej wymagalną ratę w tym podatku.
W opinii Izby, w przypadku opisanym w Pańskim piśmie, organ podatkowy powinien zaksięgować wpłatę dokonaną przez podatnika zgodnie z powołanym wyżej art. 62 §1 Ordynacji podatkowej, tj. na najwcześniej powstałą zaległość. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność objęcia tej zaległości postępowaniem w sprawie jej umorzenia.
Odnośnie zapytania w części dotyczącej wpływu zaliczenia przez organ podatkowy wpłaconej przez podatnika należności na poczet zaległości podatkowej będącej przedmiotem wszczętego wcześniej postępowania w sprawie jej umorzenia na przebieg tego postępowania, w opinii Izby, dobrowolne zapłacenie podatku po złożeniu wniosku o umorzenie skutkuje wygaśnięciem zaległości, a wobec tego to odrębne postępowanie powinno być umorzone. Izba przychyla się w tym zakresie do stanowiska doktryny i judykatury, zgodnie z którym, w przypadku gdy należny podatek został zapłacony, zobowiązanie podatkowe wygasło i nie występuje zaległość podatkowa (wyrok NSA z 13.08.2019 r., II FSK 844/19).
Biorąc pod uwagę wskazane powyżej regulacje prawne, zdaniem Izby, organ podatkowy prowadzący postępowanie w sprawie umorzenia zaległości podatkowej, która wygasła poprzez zapłatę, powinien umorzyć to postępowanie jako bezprzedmiotowe.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłączne swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2020-11-02, sygn. RIO – I – 430/43/2020}