Poręczenie kredytu zaciąganego przez stowarzyszenie prowadzące hospicjum

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo Pana Starosty zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w przedmiocie możliwości udzielenia przez Powiat poręczenia kredytu Stowarzyszeniu, które prowadzi hospicjum zapewniające całodobową opiekę medyczną i psychologiczną dla chorych potrzebujących takiej opieki/takich świadczeń (środki uzyskane z kredytu przeznaczone mają być na rozbudowę funkcjonującego zakładu opieki paliatywnej, na terenie Powiatu nie działa żadna inna placówka zapewniająca świadczenie tego typu usług) -Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje:

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 8 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U z 2020 r. poz. 1057) jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać pożyczek, gwarancji, poręczeń organizacjom pozarządowym oraz podmiotom zajmującym się działalnością pożytku publicznego wymienionym w art. 3 ust. 3 na realizację zadań w sferze pożytku publicznego, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Przywołany przepis zawiera regulację pozytywną stanowiąc wprost o możliwości udzielenia przez jednostki samorządu terytorialnego określonego wsparcia organizacjom pozarządowym. Jak stanowi przywołany wyżej przepis poręczenie może być udzielone:

  1. na realizację zadań w sferze pożytku publicznego
  2. na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

 

Ad. 1. Ze skierowanego do Izby pisma wynika, że poręczany kredyt przeznaczony będzie na rozbudowę istniejącego zakładu opiekli paliatywnej. Zadanie to jest bez wątpienia zadaniem realizowanym w sferze pożytku publicznego.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania m.in. w zakresie ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie).

Zgodnie z treścią art. 3 ustawy o działalności leczniczej, działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Działalność leczniczą wykonują podmioty lecznicze, którymi zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o działalności leczniczej są m.in. fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej. Wśród katalogu świadczeń zdrowotnych ustawa wymienia także świadczenia hospicyjne. Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o działalności leczniczej do stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż świadczenie szpitalne zalicza się świadczenia opiekuńcze, pielęgnacyjne, paliatywne, hospicyjne. świadczenia z zakresu opieki długoterminowej, rehabilitacji leczniczej, leczenia uzależnień, psychiatrycznej opieki zdrowotnej oraz lecznictwa uzdrowiskowego, udzielane pacjentom, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonych, stałych pomieszczeniach.

Uwzględniając zatem okoliczności podane we wniosku, z których wynika, że stowarzyszenie prowadzi hospicjum, która to placówka udziela świadczeń zdrowotnych także dla osób potrzebujących takich świadczeń z terenu Powiatu, uznać należy że Powiat może udzielić poręczenia spłaty kredytu zaciąganego przez Stowarzyszenie. Należy uznać, że cel takowego działania jest ściśle związany ze sferą zadań społecznie użytecznych, co przesądza o legalności zamierzonego działania.

Ad. 2. Przez odrębne przepisy, o których mowa w art. 5 ust. 8 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, należy przede wszystkim rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869 z póź.zm.) oraz ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 920).

Zgodnie z treścią art. 94 ust. 1 ustawy o finansach publicznych jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać poręczeń i gwarancji, z uwzględnieniem przepisów tej ustawy, przy czym łączna kwota poręczeń i gwarancji określana jest w uchwale budżetowej. Poręczenia i gwarancje są terminowe i udzielane do określonej kwoty (ust. 2 art. 94). W myśl zaś art. 12 pkt 8 lit. d ustawy o samorządzie powiatowym rada powiatu ustala maksymalną wysokość pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym. Nadto, poręczenia i gwarancje udzielane przez jednostki samorządu terytorialnego mają wpływ na indywidualny wskaźnik zadłużenia, obliczany zgodnie z treścią art. 243 ustawy o finansach publicznych.

Reasumując: Powiat Zgierski może, przy uwzględnieniu zasad wynikających z przywołanych wyżej przepisów, udzielić Stowarzyszeniu poręczenia spłaty kredytu na rozbudowę istniejącego hospicjum, albowiem cel wydatkowania tych środków jest nierozerwalnie związany z realizacją zadań z zakresu ochrony zdrowia, które to zadanie przynależy do sfery zadań użyteczności publicznej.

{RIO Łódź, 2020-09-28, sygn. WA 4120-19/2020-w}