Pokrywanie ze środków pochodzących z dotacji oświatowej kosztów remontu budynku szkolnego/przedszkolnego

Stanowisko RIO Gdańsk:

W odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 1 września 2022 r., które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku za pośrednictwem platformy ePUAP w tożsamej dacie, dotyczące problematyki związanej z dopuszczalnością pokrywania ze środków pochodzących z dotacji oświatowej kosztów remontu budynku szkolnego/przedszkolnego, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Podstawą udzielania dotacji dla publicznych i niepublicznych placówek oświatowych prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego stanowią przepisy ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r. poz. 1930 z późn. zm.).

Dotacja – według reguł wynikających z wyżej powołanego aktu prawnego przekazywana jednostkom oświaty ma charakter roczny, a jej przeznaczenie określa art. 35 tej ustawy. Zgodnie z ust. 1 pkt 1 lit. b wyżej powołanego przepisu art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32 ww. ustawy, mogą zostać przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym na sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 w późn. zm.).

Katalog zadań, o których mowa w wyżej powołanym przepisie art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe swoim zakresem przedmiotowym obejmuje, między innymi, zadania polegające na: zapewnieniu warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki (pkt 1) oraz wykonywaniu remontów obiektów szkolnych (pkt 3).

W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku korelacja wyżej powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że dotacja dla publicznych i niepublicznych jednostek oświaty prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego, co do zasady, może zostać przeznaczona na remont obiektów szkolnych oraz przedszkolnych.

Pamiętać przy tym należy, że każdorazowe zaklasyfikowanie wydatków wymaga przeprowadzenia szczegółowej analizy ich charakteru i ustalenia, czy wpisują się w katalog zadań ujętych w wyżej powołanym przepisie art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Jak bowiem słusznie podkreśla się w orzecznictwie sądowym dotacja oświatowa winna być przeznaczana bezpośrednio na dofinansowanie realizacji zadań placówek oświatowych. Nie ma wobec tego miejsca na działania, które ukierunkowane są jedynie na zwiększenie zysków takiej placówki.

Rola dotacji oświatowej, udzielanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, nie polega bowiem na subsydiowaniu wszelkiej działalności prowadzonej przez placówkę oświatową, czy też na pokrywaniu wszelkich jej wydatków (vide: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 13 stycznia 2017 r., sygn. akt I SA/Kr 1301/16).

W praktyce oznacza to, że środki pochodzące z dotacji można wydatkować na prace konserwacyjne oraz na remont w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r. poz. 2351z późn. zm.), tj. wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Środki dotacyjne można zatem wydatkować na odtworzenie stanu poprzedniego, utrzymanie standardu, czy też konserwację budynku, a nie na wykonanie prac, które mają na celu wyłącznie zwiększenie wartości rynkowej obiektu w oderwaniu od celów działalności danej placówki określonych w przepisach ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{RIO Gdańsk, 2022-09-09, sygn. RP.0441/in./50/1/2022}