Stan faktyczny:
Do 2020 r. dodatek za wieloletnią pracę przysługujący pracownikowi samorządowemu za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które otrzymuje wynagrodzenie jak i za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego uwzględniany był w podstawie wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Taki sposób wyliczenia opierał się na przepisach:
– art.4 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzenia rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej zgodnie z którym wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 85% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy,
– § 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, zgodnie z którym ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy, a także odpowiednio dodatkowe wynagrodzenie roczne ustala się z uwzględnieniem wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy, z wyłączeniem określonych w tym przepisie tytułów.
– § 7 ust.2 rozporządzenia Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zgodnie z którym dodatek za wieloletnią pracę przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki na dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje 2 tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
Powyższe było również zgodne ze stanowiskiem wyrażonym w piśmie Departamentu Prawa Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 stycznia 2010 r.
W dniu 15 lutego 2021 r. ukazała się odpowiedź Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii na pytanie zadane przez Dziennik Gazeta Prawna czy Ministerstwo podtrzymuje stanowisko wyrażone w piśmie Departamentu Prawa Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 stycznia 2010 r.
Pogląd Ministerstwa w świetle stanowiska reprezentowanego przez orzecznictwo uległ modyfikacji w kierunku rozumienia „okresów przepracowania” jako okresów efektywnie przepracowanych u danego pracodawcy. Tym samym w opinii resortu dodatek za wieloletnią pracę wypłacany za okres choroby nie powinien być wliczany do podstawy ustalania wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Pytanie:
Czy dodatek za wieloletnią pracę przysługujący pracownikowi samorządowemu za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje 2 tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego – powinien być w całości uwzględniony w podstawie wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego?
Stanowisko własne:
Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki przy wyliczeniu dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2020 r. uwzględniła nowe stanowisko Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 15 lutego 2021 r. i tym samym dodatek za wieloletnią pracę wypłacany za okres choroby nie został wliczony do podstawy wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Prezydenta zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia: czy dodatek za wieloletnią pracę przysługujący pracownikowi samorządowemu za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego – powinien być w całości uwzględniony w podstawie wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego – uprzejmie informuję, że w przedmiotowej sprawie Izba podziela stanowisko wyrażone przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w piśmie z dnia 15 lutego 2021 r., które to stanowisko powołuje pan Prezydent w skierowanym do Izby piśmie.
{Urząd Miasta w Tomaszowie Mazowieckim, 2021-03-11, sygn. -}
{RIO Łódź, 2021-05-21, sygn. WA 4120-14/2021-w}