Stanowisko RIO Wrocław:
W dniu 3 lutego 2020 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu wpłynął Pani wniosek o udzielenie wyjaśnień w sprawie dotyczącej stosowania przepisów o finansach publicznych.
Istota sprawy przedstawionej we wniosku sprowadza się do ustalenia, czy podpisanie aneksu zmieniającego jedynie termin obowiązywania zawartej przed dniem 1 stycznia 2019 r. umowy wsparcia projektu realizowanego przez spółkę komunalną, na mocy której Miasto zobowiązało się do udzielenia spółce wsparcia finansowego w formie podwyższenia kapitału zakładowego w celu zabezpieczenia środków pieniężnych na spłatę zobowiązań wobec banków (wykup wierzytelności pieniężnych) stanowi tytuł dłużny w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 i 1649), zwanej dalej u.f.p.”, oraz czy takie zobowiązanie powinno zostać zaliczone do kwoty długu i uwzględnione przy obliczaniu relacji, o której mowa w art. 243 u.f.p.
Z art. 72 ust. 1a u.f.p. wynika, że tytuły dłużne, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3 tego artykułu, obejmują zobowiązania finansowe wynikające ze stosunków prawnych, które nazwą odpowiadają tym tytułom dłużnym, oraz z innych stosunków prawnych, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do skutków wynikających z papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne, umów kredytów i pożyczek oraz przyjętych depozytów. Z § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego wynika natomiast, że tytuły dłużne zaliczane do państwowego długu publicznego obejmują m.in. umowy nienazwane o terminie zapłaty dłuższym niż rok, związane z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy pożyczki lub kredytu.
Umowy wsparcia należy oceniać przez pryzmat rzeczywistego zamiaru stron, którym w tym przypadku nie jest jedynie dokapitalizowanie spółki. Przyjęcie koncepcji realizacji zadań w drodze przekazania ich do realizacji spółce w oparciu o konstrukcję umów wsparcia rodzi odpowiedzialność Miasta za spłatę zobowiązań finansowych zaciągniętych przez spółkę. Każda umowa lub konstrukcja prawna powinna zostać zakwalifikowana jako tytuł dłużny, jeżeli jej ocena funkcjonalna prowadzi do wniosku, że wywołuje ona skutki ekonomiczne podobne do skutków wynikających z umowy pożyczki. Przedstawiony we wniosku sposób finansowania projektu realizowanego przez spółkę należy ocenić jako konstrukcję montażu finansowego, którego celem podstawowym jest wprowadzenie mechanizmu pozwalającego na sfinansowanie zadań Miasta, a w istocie zaciągnięcie zobowiązania o cechach ekonomicznych pożyczki, na sfinansowanie realizacji zadań w okresie dłuższym niż rok.
W ocenie Izby zobowiązanie Miasta z tytułu udzielonego przed 2019 r. wsparcia finansowego w formie podwyższenia kapitału zakładowego spółki komunalnej stanowi tytuł dłużny w rozumieniu powołanych przepisów. Zobowiązanie takie powinno zostać zaliczone do kwoty długu spłacanego wydatkami (w kwocie zobowiązania pozostającego do spłaty) i wykazane w Wieloletniej Prognozie Finansowej oraz w sprawozdaniu Rb-Z Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji”.
Wydatki z tytułu uregulowania zobowiązania finansowego o cechach ekonomicznych pożyczki zaciągniętego przed dniem 1 stycznia 2019 r. nie są uwzględniane przy obliczaniu relacji, o której mowa w art. 243 u.f.p. także w przypadku podpisania aneksu do umowy wsparcia jeśli nie ulega zwiększeniu kwota zobowiązania Miasta dotyczącego podwyższenia kapitału spółki,
Przedstawiając powyższe informuję, że jednostki samorządu terytorialnego działają we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, a wyjaśnienia Izby nie są wiążące dla wnioskującego o ich udzielenie, jak i innych organów.
{RIO Wrocław, 2020-03-04, sygn. P.WR.54.14.2020}