Stanowisko RIO Lublin:
W odpowiedzi na Pana pismo z 7 lutego 2019 r. przekazuję poniższe informacje.
Zgodnie z przepisami art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1445 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przepisy art. 1 a ust. 1 pkt 3 tej ustawy stanowią, że gruntami, budynkami i budowlami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej są grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Nie zalicza się do nich przedmiotów opodatkowania wskazanych w przepisach art. 1a ust. 2a tej ustawy, które w odniesieniu do Pana pytania nie mają zastosowania.
Przepisy powołanej wyżej ustawy nie przewidują żadnych rozwiązań szczególnych w zakresie podatku od nieruchomości w związku ze zgłoszeniem zawieszenia działalności gospodarczej. Tym samym zachowana jest przesłanka wymagana regulacjami cytowanej ustawy, aby grunty w okresie zawieszenia działalności gospodarczej traktować jako związane z tą działalnością i opodatkowywać wg stawek właściwych dla przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Działalność w zakresie wydobywania kopalin ze złóż może być wykonywana po uzyskaniu koncesji, uprawniającej do wykonywania działalności gospodarczej w oznaczonej przestrzeni, o czym stanowią przepisy art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 2126 z późn. zm.), a prowadzenie działalności w tym zakresie bez wymaganej koncesji podlega odpowiedzialności karnej (art. 177 pkt 2 tej ustawy).
Przepisy prawa nie nakładają na kontrahentów obowiązku sprawdzania czy podmiot prowadzący działalność w zakresie wydobywania kopalin ze złóż posiada wymagane koncesje, ani też sankcji dla kontrahenta w przypadku zakupu kopalin od przedsiębiorcy nieposiadającego koncesji. Z uwagi na powyższe ten aspekt działalności władz samorządowych, np. wójta, nie podlega kontroli ze strony regionalnych izb obrachunkowych, które stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.), kontrolują gospodarkę finansową jednostek samorządowych, co do zasady, jedynie w oparciu o kryterium zgodności z prawem.
Jednocześnie wyjaśniam, że Izba prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2019-02-14, sygn. RIO-II-022/2/2019}