Pieniądze zebrane w wyniku nieformalnej zbiórki dokonanej przez Społeczny Komitet Budowy Sali Gimnastycznej

Stanowisko RIO Łódź:

W związku z pismem Pana Burmistrza z dnia 21.07.2015 roku zawierającym Wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie: czy Gmina może przyjąć do budżetu pieniądze zebrane w wyniku nieformalnej zbiórki dokonanej przez Społeczny Komitet Budowy Sali Gimnastycznej (…), czy może je przyjąć jako udział w kosztach budowy boiska, czy też jako darowiznę oraz jak postąpić z darowizną w przypadku, gdy przekazanych w jej ramach środków nie wystarcza na sfinansowanie inwestycji, a gmina nie posiada środków własnych na ten cel- uprzejmie informuję, co następuje:

Odnosząc się do poruszonej w piśmie Pana Burmistrza kwestii darowizny należy zauważyć, że darowizna, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zmianami – art. 888 i następne)) stanowi umowę cywilnoprawną, a zatem jak każda umowa, jest czynnością dwustronną i wymaga złożenia oświadczenia woli przez obie strony tj. zarówno przez darczyńcę, jak i obdarowanego, co w konsekwencji oznacza, że skuteczne dokonanie na rzecz gminy darowizny wymaga nie tylko oświadczenia woli darczyńcy, ale również oświadczenia woli ze strony gminy o jej przyjęciu.

Z załączonego przez Pana Burmistrza pisma Społecznego Komitetu Budowy Sali Gimnastycznej (…) z dnia 11 maja 2015 roku wynikają dwie kwestie: 1) przewodniczący Komitetu zwraca się z zapytaniem czy organy gminy, to jest Burmistrz i Rada Gminy Warta wsparłyby starania Komitetu o budowę boiska oraz 2) prosi o umieszczenie w przyszłorocznym budżecie budowy boiska sportowego przy Zespole szkół Publicznych w Rossoszycy.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że to organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, w tym przypadku Burmistrz Miasta i Gminy Warta jest organem, któremu przysługuje wyłączna inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej jak i projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej/odpowiednio art. 233 i 230 ustawy o finansach publicznych/, w tym do zamieszczania konkretnych zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez daną jednostkę, biorąc pod uwagę m.in. ich priorytetowy charakter dla lokalnej społeczności oraz, co istotne, możliwości finansowe jednostki w tym zakresie. Tak więc to Burmistrz Miasta i Gminy Warta, uwzględniając całokształt okoliczności sprawy winien podjąć decyzję,, odnośnie do zasadności i konieczności umieszczenia przedmiotowej inwestycji w budżecie gminy.

Decyzja p. Burmistrza w tym zakresie podjęta na etapie opracowywania projektu budżetu i ewentualnie projektu wpf w tym zakresie czyni de facto bezprzedmiotowym pytanie Pana odnośnie sposobu postępowania z darowizną w sytuacji, gdy przekazanych w jej ramach środków nie wystarczy na realizację inwestycji, albowiem uwzględniając istotę umowy darowizny, o której wspomniano wyżej, w sytuacji braku środków na realizację inwestycji zawieranie tej umowy staje się bezzasadne. O decyzji w tym zakresie Gmina winna wyraźnie poinformować Komitet Społeczny, który mógłby wówczas rozważyć inny sposób wykorzystania zgromadzonych środków finansowych.

Dodatkowo pragnę zauważyć, że choć Komitet Społeczny, o którym mowa w piśmie nie jest podmiotem, który może występować w obrocie prawnym, w tym jako darczyńca – to jednak nie można wykluczyć sytuacji, w której ustaleni zostaną darczyńcy (którzy swego czasu przekazali środki finansowe na rzecz Komitetu) oraz kwoty darowizny i to te osoby fizyczne byłyby stronami umowy z Gminą. Działający na rzecz rozwoju wsi Rossoszyca mieszkańcy mają także możliwość sformalizowania swojej aktywności np. poprzez utworzenie stowarzyszenia, na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach, jak również w oparciu o przepisy ustawy z dnia 25 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

{RIO Łódź, 2015-10-29, sygn. WA 4120-6/2015/w}