Stanowisko RIO Opole:
W odpowiedzi na pismo z dnia 29 sierpnia 2014 r. dotyczące możliwości opłacenia z dotacji otrzymanej przez niepubliczną szkołę podstawową odszkodowania zasądzonego dla nauczyciela wyroki em sądu informuję, co następuje.
Podstawę prawną dotowania niepublicznych szkół i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego stanowi art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty, dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:
1) pokrycie wydatków bieżących szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki, w tym na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej szkołę, przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego, z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego;
2) zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
obejmujących:
a) książki i inne zbiory biblioteczne,
b) środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu
realizowanemu w szkołach, przedszkolach i placówkach,
c) sprzęt sportowy i rekreacyjny,
d) meble,
e) pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości, w momencie oddania do używania.
Ustawa o systemie oświaty nie stanowi odrębnej definicji określenia wydatki bieżące”, którym się posługuje. Dlatego też dokonując interpretacji tego określenia, należy przyjąć, że zakres tego pojęcia określają przepisy powszechnie obowiązujące, tj. przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), co potwierdził również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 24 marca 2008 r. sygn. akt II GSK 284/08.
Przepisy art. 236 ust. 2 tej ustawy określają, iż przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi, o których mowa w art. 236 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.
W związku z powyższym, dla potrzeb rozliczania wykorzystania dotacji podmiotowych udzielonych zarówno szkołom, jak i placówkom oświatowym prowadzonym przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego, należy kierować się definicją wydatków bieżących określoną w ww. ustawie. Zasądzone i wypłacone byłemu pracownikowi odszkodowanie ma charakter świadczeń wypłacanych na rzecz osób fizycznych – zgodnie z ustawą o finansach publicznych stanowi wydatek bieżący. W świetle powyższego brak jest przeszkód pokrycia przedmiotowego wydatku z dotacji.
Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej nie stanowią wiążącej wykładni prawa.
{RIO Opole, 2014-10-17, sygn. NA.III-0221- 34 /2014}