Stanowisko RIO Opole:
W odpowiedzi na pismo z dnia 15 maja 2015 r. sygn. DFK-11.300.5.2015, dotyczące prośby o udzielenie wyjaśnienia w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych w zakresie określenia jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację lub koordynację wykonywania przedsięwzięcia w załączniku nr 2 do uchwały w sprawie Wieloletniej prognozy finansowej, dla przedsięwzięć realizowanych wspólnie przez kilka jednostek budżetowych województwa, informuję co następuje.
Wstępnie należy wskazać, że art. 226 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) zakłada, że w załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej określa się odrębnie dla każdego przedsięwzięcia:
1) nazwę i cel;
2) jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonywanie przedsięwzięcia;
3) okres realizacji i łączne nakłady finansowe;
4) limity wydatków w poszczególnych latach;
5) limit zobowiązań.
Punkt 2 powołanego przepisu wyraźnie przewiduje konieczność określenia dla każdego przedsięwzięcia jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację lub koordynującej wykonanie przedsięwzięcia. Z powołaną regulacją prawną koresponduje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (tj. Dz.U. z 2015 r. poz. 92), gdzie w załączniku nr 2 określono wzór wykazu przedsięwzięć wieloletnich, który zawiera rubrykę dotyczącą wskazania jednostki odpowiedzialnej lub koordynującej program. Powołane powyżej akty prawne nie posiadają definicji legalnej użytych przez ustawodawcę pojęć jednostka odpowiedzialna lub koordynująca”.
Przepisy ustawowe precyzują natomiast pojęcie przedsięwzięcia. Zgodnie z art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych należy przez nie rozumieć wieloletnie programy, projekty lub zadania, w tym związane z
1) programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3;
2) umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Co istotne, akty prawne dotyczące wieloletniej prognozy finansowej nie wspominają o jednostce realizującej wydatki. Dlatego też, kierując się literalnym brzmieniem przepisów, nie należy utożsamiać podmiotu wydatkującego środki na realizację przedsięwzięcia z jego koordynatorem lub podmiotem odpowiedzialnym za realizację.
Analiza przedmiotowego zagadnienia przemawia za przyjęciem modelu, który zakłada ujmowanie przedsięwzięć w wykazie stanowiącym załącznik do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wyłącznie jednokrotnie, wskazując jako jednostkę odpowiedzialną lub koordynującą lidera projektu. Przyjęte przez ustawodawcę rozwiązanie prawne zakłada bowiem powiązanie danego przedsięwzięcia z jednostką odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonanie przedsięwzięcia, niekoniecznie zaś z tą, która bezpośrednio realizuje wydatki w ramach przedsięwzięcia. Jednokrotne ujęcie przedsięwzięć w wieloletniej prognozie finansowej służyć będzie również zwiększeniu czytelności tego aktu, a także przyczyni się do zmniejszenia częstotliwości jego ewentualnych zmian.
Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.
{RIO Opole, 2015-06-03, sygn. NA.III-0221-17/2015}