Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pani Prezydent zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie:
- Czy ponoszone przez Miasto koszty z tytułu odprowadzania wód opadowych i roztopowych z powierzchni utwardzonych będących własnością miasta na rzecz operatora systemu kanalizacji deszczowej mieszczą się w kategorii wydatków publicznych?
- Czy zawarcie umowy dotyczącej odprowadzania wód opadowych lub roztopowych z powierzchni utwardzonych, należących do Miasta na czas dłuższy niż 4 lat nie będzie stanowiło naruszenia dyscypliny finansów publicznych?
- Czy umowy, o których mowa w pkt 2 można zaliczyć do umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy?
Regionalna Izba Obrachunkowa w Lodzi uprzejmie informuje, że w ramach prowadzonej działalności informacyjnej nie może zająć stanowiska w przedmiocie ewentualnego naruszenia przez Miasto dyscypliny finansów publicznych poprzez zawarcie umowy dotyczącej odprowadzania wód opadowych. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych może być rozpatrywane wyłącznie w toku indywidualnie prowadzonego postępowania (dotyczącego konkretnego, zaistniałego już. a nie dopiero potencjalnego, czynu).
W zakresie pozostałych kwestii Izba, co do zasady, podziela stanowisko Miasta. Jednocześnie jednak Izba zwraca uwagę, że postanowienia istotne dla oceny zagadnienia mogą być ewentualnie zawarte w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Bełchatowa nr 79/2013 z dnia 8 kwietnia 2013r., umowie dzierżawy stanowiącej Załącznik do Zarządzenia, jak również umowach zawartych między Przedsiębiorstwem Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Bełchatowie, a odbiorcami usług, w tym Miastem Bełchatów.
Izba podkreśla również, że z uwagi na postanowienia art. 142 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (m.in. na który powołuje się Wnioskodawca) Miasto powinno wykazać, że rzeczywiście wykonanie zamówienia w dłuższym okresie (w związku z zamiarem zawarcia umowy z PGM na okres dłuższy niż 4 lata) spowoduje oszczędności kosztów realizacji zamówienia w stosunku do okresu 4-letnicgo, uwzględniając w szczególności rodzaj zamawianych usług i zasady kształtowania opłat /cen – wynagrodzenia/ z tym związanych.
Ponadto zauważyć należy, że świadczenie usług w postaci odprowadzania wód opadowych i roztopowych z powierzchni utwardzonych bez wątpienia ma charakter ciągły, a to z uwagi na jego specyfikę wynikającą z uwarunkowań przyrodniczych, tj. opadów i roztopów, w pierwszym przypadku występujących w sposób stały, w drugim – co najmniej w okresie zimowo -wiosennym. Nicprzewidywalność zjawisk przyrodniczych czyni koniecznym zapewnienie ciągłości świadczeń związanych z ich występowaniem. Są to przy tym świadczenia na rzecz całej lub części jednostki samorządu terytorialnego, w zależności od przedmiotu zamówienia oraz możliwości wykonawców/wykonawcy. w szczególności w odniesieniu do zakresu terytorialnego odpowiedniej dla świadczenia tych usług infrastruktury będącej w ich posiadaniu.
{RIO Łódź, 2019-01-22, sygn. WA 4120-24/2018-w}