Stan faktyczny:
Gmina Biała Rawska złożyła wniosek o środki w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych z Funduszu Przeciwdziałania COVID-1O na realizację zadań budowy sieci wodociągowych na terenie gminy. Złożony wniosek na dofinansowanie zawierał koszt brutto wykonania planowanego zadania. Gmina jest podatnikiem podatku VAT, co oznacza. że niektóre nabywane przez nią towary bądź usługi mogą być wykorzystywane do świadczenia czynności opodatkowanych. W związku z czym od takiego wydatku przysługuje gminie prawo do odliczenia podatku VAT według ustalonego prewspółczynnika 80,0%. Do czynności opodatkowanych podatkiem VAT wykorzystywane będą wybudowane odcinki sieci wodociągowych zatem gminie przysługuje prawo do odliczenia w części podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków. Budowa sieci wodociągowych została w całości sfinansowana ze środków uzyskanych w ramach RFIL. Zgodnie ze złożonym wnioskiem Gmina uzyskała finansowanie z RFILL zarówno na wartość netto jak i wartość podatku VAT wynikającego z faktury za wykonanie inwestycji. Gmina w części jej przysługującej dokonała odliczenie podatku VAT naliczonego od ww. wydatków. Kwotę odliczonego podatku VAT naliczonego gmina chciałaby przeznaczyć na inne zadania inwestycyjne a nie zwracać da budżetu państwa.
Zgodnie z cytowaną uchwałą środki z Funduszu przeciwdziałania COVID-19 nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych, w związku z czym nie będą miały zastosowania art. 168 i 169 tej ustawy, dotyczące zasad zwrotu niewykorzystanych dotacji. Są to środki bezzwrotne.
Pytanie:
Czy jeśli przyznane środki RFIL. zostaną przeznaczone na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych również w zakresie VAT, a następnie okaże się. że Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia tak sfinansowanego podatku, to czy:
1) Dochodzi w takim przypadku do tzw. „podwójnego finansowania”?
2) Zachodzi obowiązek zwrotu środków z RFIL w zakresie w jakim podatek został odliczony
3) Czy tez jeśli przyznane środki z RFIL zostaną uznane za kwotę netto w powyższym przypadku, to gmina może przeznaczyć potencjalną kwotę nadwyżki pochodzącą z dofinansowania (różnicę pomiędzy kwotą przyznanego dofinansowania, a wartością netto inwestycji) na realizację innych projektów inwestycyjnych?
Stanowisko własne:
Jeśli przyznane środki z RFIL zostaną uznane za kwotę netto w przedstawionym przypadku, to gmina nie ma obowiązku zwrotu tej części otrzymanego dofinansowania. Potencjalną kwotę nadwyżki pochodzącą z dofinansowania (różnicę pomiędzy kwotą przyznanego dofinansowania, a wartością netto inwestycji) może przeznaczyć na realizację innych projektów inwestycyjnych informując o tym instytucję finansującą, w tym przypadku budżet państwa – Urząd Wojewódzki w Łodzi.
Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Burmistrza zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie:
Czy jeżeli przyznane środki z RFIL zostaną przeznaczone na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych również w zakresie VAT, a następnie okaże się, że Gminie przysługuje prawo częściowego odliczenia tak sfinansowanego podatku, to czy:
1) dochodzi w takim przypadku do tzw. „podwójnego finansowania”?
2) zachodzi obowiązek zwrotu środków z RFIL w zakresie w jakim podatek został odliczony?
2) czy też jeśli przyznane środki z RFIL zostaną uznane za kwotę netto w powyższym przypadku, to gmina może przeznaczyć potencjalną kwotę nadwyżki pochodzącą z dofinansowania /różnice pomiędzy kwotą przyznanego dofinansowania, a wartością netto inwestycji na realizację innych projektów inwestycyjnych?
uprzejmie informuję. że w sprawie będącej przedmiotem skierowanego zapytania Izba podziela stanowisko Gminy, zgodnie z którym jeżeli przyznane środki z RFIL zostaną uznane za kwotę netto w przedstawionym przypadku, to Gmina nie ma obowiązku zwrotu tej części otrzymanego dofinansowania. Potencjalną kwotę nadwyżki pochodzącą z dofinansowania /różnicę pomiędzy kwotą przyznanego dofinansowania, a wartością netto inwestycji/ może przeznaczyć na realizację innych projektów inwestycyjnych, informując o tym instytucje finansującą, w tym przypadku budżet państwa — Urząd Wojewódzki w Łodzi.
W uzasadnieniu stanowiska Izba zwraca uwagę, że w wykonaniu upoważnienia ustawowego (art. 65 ust. 28 ustawy z dnia 31 marca 2020r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw —- MP z 2020 r. poz. 662 z póź.zm). Rada Ministrów w dniu 23 lipca 2020 r. wydała uchwałę Nr 102 w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego.
{Urząd Miasta i Gminy Biała Rawska, 2021-09-09, sygn. -}
{RIO Łódź, 2021-11-12, sygn. WA 4120-28/2021-w}